23948sdkhjf

Norden tynger Footwaygruppens resultat

Även om börsnoterade Footway Group expanderar med tillväxt på flera håll i Europa är tillväxten i Norden negativ.

Det framgår i företagets rapport för tredje kvartalet som redovisar en rörelseförlust på 13,5 miljoner kronor, jämfört med 0,8 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Totalt omsatte företaget 261,6 miljoner kronor under kvartalet vilket är 76,3 miljoner kronor mindre än samma period ifjol.

Footway rapporterar ändå att tillväxten på de europeiska marknaderna är positiv, särskilt Tyskland och Storbritannien där omsättningen ökat med 90 respektive 200 procent jämfört med samma period 2021. Förbättrade fraktlösningar till länder utanför Norden uppges vara en viktigt för den tillväxten.

I Norden ser däremot resultatet mörkare ut. Där minskade nettoomsättningen med 44 miljoner kronor till 129 miljoner kronor under kvartalet.

– Under kvartalet har vi fortsatt att anpassa oss till de globala utmaningarna. En indikator på efterfrågan är Eurostats consumer confidence index som i september ligger på rekordlåg nivå. Ändå ser vi stark tillväxt i de större marknaderna utanför Norden, vilket innebär att det trots utmaningarna finns potential att växa. säger Daniel Mühlbach, vd i Footway Group.

För ökad kostnadskontroll har företaget påbörjat ett besparingsarbete, bland annat ska kostnader kopplade till servrar, licenser och it-utveckling, minska med 10-15 miljoner kronor om året.

– En perfekt storm som denna visar också på utmaningen som många e-handlare står inför. Jag tror att det kommer bli ännu mer utmanande att investera i egen e-handelsinfrastruktur och därmed tydliggörs värdet av en delad struktur. Våra tolv butiker delar dag på samma plattform och vårt mål är att kunna erbjuda  tjänsten även till företag vi inte äger, säger Daniel Mühlbach.

Under kvartalet har även köpen av Netlens Scandinavia AB, med nischad e-handel för kontaktlinser och apoteksprodukter, och Stayhard AB, en nischad e-handel för casual streetstylemode för män, slutförts. Båda butikerna är lanserade på 24 marknader.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Clas Ohlson minskar personalstyrkan med 85 tjänster
2022 – Året då nostalgin flödade
Ica lanserar hårt besparingsprogram – 200 tjänster ska bort
XL-Byggs nya flaggskepp i Jönköping klar för start
Nu satsar Lyko fysiskt i Finland – här öppnar första butiken
Efter guldruschen – Zoo.se vill vara snabbfotad
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.093