23948sdkhjf

Pessimismen bland handlarna ökar

Stigande elpriser och oro för hyreshöjningar bidrar till att framtidstron bland Sveriges handlare minskar för sjunde månaden i rad, visar Svensk Handels handelsbarometer för oktober månad.

Nedgången spänner över såväl detaljhandel, partihandel som e-handel där butikshandel inom både dagligvaror och sällanköpsvaror står för det största tappet.

– Butikshandeln dras nu inte bara med faktumet att konsumenterna håller hårdare i plånboken, utan också med skenande elkostnader och en oro för att hyreshöjningar på 10 procent ska drivas igenom. Vi kan tyvärr inte säga att vi är särskilt överraskade över månadens siffror, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

I partihandeln märks även ökad pessimism till följd av bland annat ökade priser i produktions- och importledet.

I rapporten noteras också stark pessimism inför stundande köpfester som Black Friday och julhandeln, särskilt bland e-handlarna.

– Liksom i andra branscher ser vi nu att kundernas mer försiktiga köpbeteende slår hårt även mot e-handeln. För e-handeln påverkar dessutom den större, och mer normala, konkurrensen från fysiska butiker i år. En majoritet av e-handlarna tror på en försämring kommande tre månader, vilket innebär att de tuffa tiderna tyvärr ser ut att fortsätta, säger Sofia Larsen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Clas Ohlson minskar personalstyrkan med 85 tjänster
2022 – Året då nostalgin flödade
Ica lanserar hårt besparingsprogram – 200 tjänster ska bort
XL-Byggs nya flaggskepp i Jönköping klar för start
Nu satsar Lyko fysiskt i Finland – här öppnar första butiken
Efter guldruschen – Zoo.se vill vara snabbfotad
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.094