23948sdkhjf

Går utför med sporthandeln men e-handeln kommer igen

Det har varit några gungiga månader för sporthandeln som redovisar minskad försäljning under tredje kvartalet. E-handeln går dock mot strömmen och återtar marknadsandelar som de förlorat sedan pandemin klingade av.

Enligt sportindex från branschorganisationen Svenskt Sportforum har den totala försäljningen i sporthandeln minskat med 4,7 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period 2021.

Det är tredje kvartalet i rad med negativ utveckling för sporthandeln.

Den starkast lysande stjärnan under september var dock e-handeln som tappat marknadsandelar efter uppgången under pandemin då e-handeln stod för uppemot 20 procent av försäljningen.
Även om de fysiska butikerna återtagit marknadsandelar från e-handeln under året var det tredje kvartalets tapp minst i e-handeln.

Enligt sportindex beror nedgången på minskat konsumtionsutrymme på grund av oro i omvärlden med inflation, höjda bolåneräntor och höga elpriser.

Sportprodukter som påverkas tydligast är dyrare utrustning som cyklar, skidor och friluftsutrustning.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Samarbete och pandemi islossning för snabbväxande skokedja
De är finalister i ”Årets Centrumutvecklare 2023”
Debatt: Agera nu för att skydda varumärket i den virtuella världen
Mekonomen stänger i Finspång
Hööks testar breddad pop up i Nordstan
Här öppnar Gina Tricot outletbutik
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.078