23948sdkhjf

Extremväder och ökat resande drog ner friluftsbutikernas resultat

Fenix outdoor, som bland annat äger Fjällräven och Naturkompaniet, ökade sin försäljning totalt med 13,9 procent under årets tredje kvartal.

Totalt landade intäkterna på 224 miljoner euro.

Under perioden minskade dock rörelseresultatet med 4 procent till 42,8 miljoner euro.

Omsättningen i affärsområdet Frilufts, där bland annat Naturkompaniet ingår, ökade med 2 procent men ökningen uppges främst vara driven av den tyska butikskedjan Globetrotter.
De skandinaviska marknaderna, exklusive Danmark, redovisar tvärtom negativ tillväxt.  

– Vi tror att det extrema vädret i större delen av Europa, ett ökat resande som begränsade outdooraktiviteterna samt en återgång till högre prispress i marknaden kopplat till höga lager hos vissa återförsäljare, påverkat resultatet, skriver Martin Nordin, arbetande styrelseordförande i en kommentar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Biltema till Ronneby – långa köer till invigningen
Ny kedja vill fajtas om lågpriskunderna
Tar klivet över till första fysiska butiken
Ny duo till Elon Group
Ska utveckla Jaktias butiker
Ny rapport: ”Handlarna börjar se ljusare på framtiden”
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094