23948sdkhjf

Svensk Handel: ”Lyckad julhandel avgörande för många butikers överlevnad”

Försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 0,2 procent i oktober jämfört med motsvarande månad föregående år. Skohandeln fick däremot se ett tapp på -5,8 procent, enligt Stilindex från Svensk Handel.

Månadens siffror är oroväckande svaga. Effekterna av inflation och höga räntor gör att konsumenterna håller hårdare i plånboken. Det slår hårt mot en redan hårt prövad modehandel, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i en kommentar, och tillägger att försäljningen även påverkades av att oktober var varmare än normalt.

Den stundande kampanjintensiva Black Week och julhandeln kommer bli avgörande för modehandelns försäljning, menar Svensk Handel.

– Black Friday och julhandeln brukar ge modehandeln en välbehövlig skjuts försäljningsmässigt. Vi hoppas att så även blir fallet i år. Med en långdragen pandemi bakom oss, och allt tuffare ekonomiska tider att vänta, blir en lyckad julhandel avgörande för många butikers överlevnad, säger hon.

Butiker och e-handel Oktober 2022-2021 Oktober 2022 - 2019 Ackumulerat 2022/2021 Ackumulerat 2022/2019
Kläder

0,2%

0,0 14,6% 3,1%
Skor -5,8% -18,6% 9,6% -19,1%

 Källa: Svensk Handel

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Samarbete och pandemi islossning för snabbväxande skokedja
De är finalister i ”Årets Centrumutvecklare 2023”
Debatt: Agera nu för att skydda varumärket i den virtuella världen
Mekonomen stänger i Finspång
Hööks testar breddad pop up i Nordstan
Här öppnar Gina Tricot outletbutik
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.125