23948sdkhjf

Svag tillväxt för Ellos

E-handelsbolaget presenterar sin rapport för tredje kvartalet med en svag ökning av nettoomsättningen med 1,5 procent till 858,9 miljoner kronor.

Samtidigt sjönk rörelseresultatet till -3,7 miljoner kronor att jämföra med 6,6 miljoner kronor under samma period ifjol.

Bruttomarginalen sjönk också något till 49,9 procent jämfört med 50,3 föregående år. Minskningen uppges bero på negativa valutaeffekter men även av högre hyreskostnader för lager och rabatter.

Ellos är nöjd med resultatet och bedömer att de tar fortsatta marknadsandelar men varnar för att framtiden är oviss.

– En orolig utveckling i världsekonomin i kombination med en hög inflation, prisökningar och stigande räntor gör att konsumenter redan nu håller hårt i sina pengar, vilket sannolikt kommer att påverka konsumtionen framöver. I linje med vår strategi är just fokus på erbjudandet till kärnkunden vår absoluta prioritet. Givet marknadsläget har vi också ett ökat fokus på effektivitet och kostnader. Vår syn är dock fortsatt att den strukturella effekten där fler shoppar online framför fysisk handel kommer att bestå, säger Ellos vd Hans Ohlsson i en kommentar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Han blir ny vd för Kitchenlab
Här gör Kappahl samma resa som Dressmann
Butiksägarna i Kungsmässan vill ha kortare öppettider
Pris viktigare än hållbarhet i kärva tider
Tredje butiksöppningen i år för ÖoB – ”Tiden inne för lågpris”
Efter butiksstängningarna  – nu avvecklas huvudkontoret
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.157