23948sdkhjf

Tillväxt i egen e-handel för Björn Borg

Ökad omsättning men rörelseresultatet sjönk under tredje kvartalet.

Klädbolaget Björn Borg ser alltjämnt ett tapp hos flera av sina externa e-handlare, men samtidigt har bolaget självt en fortsatt mycket god tillväxt i egen e-handel.

Det uppger bolagets vd och huvudcoach Henrik Bunge i rapporten för det tredje kvartalet.

Under kvartalet ökade omsättningen för egen e-handel med 28 procent till 29,5 miljoner kronor. Det kan sättas i relation till koncernens totala omsättning som under samma period blev 249 miljoner kronor.

”Vår sportkollektion fortsätter att växa och ökar under kvartalet med 21 procent. Väskor visar på starka tillväxttal, medan underkläder och skor minskar med 7 procent respektive 8 procent vilket kan härledas till tappet vi har hos externa e-handlare”, skriver Henrik Bunge.

Bruttomarginalen minskade i kvartalet till 48,2 procent (54,4). Rensat för valutaeffekter skulle bruttomarginalen ha varit 54,5 procent.

Enligt vd:n har minskade rabatter både i egna butiker, egen e-handel och i grossistverksamheten påverkat bruttomarginalen positivt.

Björn Borg redovisar ett rörelseresultat 30,6 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2022 (52,4).

Nettoomsättningen uppgick till 249 miljoner kronor (240).

Bruttomarginalen uppgick till 48,2 procent (54,4).

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Clas Ohlson minskar personalstyrkan med 85 tjänster
2022 – Året då nostalgin flödade
Ica lanserar hårt besparingsprogram – 200 tjänster ska bort
XL-Byggs nya flaggskepp i Jönköping klar för start
Nu satsar Lyko fysiskt i Finland – här öppnar första butiken
Efter guldruschen – Zoo.se vill vara snabbfotad
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.078