23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

E-handeln stabiliseras – så här gick delbranscherna

Under tredje kvartalet minskade e-handeln med 5 procent jämfört med samma period 2021, enligt Postnords E-barometer. Men Postnord tolkar det som en stabilisering snarare än som en nedgång.

– Den minskade nätförsäljningen ska ses i perspektiv till den enorma tillväxt som skedde under pandemin. Det vi ser nu är snarare en stabilisering av e-handeln än en negativ utveckling. Faktum är att e-handelstillväxten just nu ligger över sin historiska trendkurva trots nedgången efter pandemin, säger Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige.

De största tappen märks i barn- och leksakshandeln, hemelektronik, dagligvaruhandeln samt böcker och media. Apotekshandeln utgör ett stort undantag med en tillväxt på 9 procent under kvartalet.

Prognosen för julhandeln är också försiktig. Postnord tror att svenskarna kommer att e-handla mat och klappar för 8,4 miljarder kronor i år viket ligger i paritet med resultatet 2019, strax före pandemin.  

Andelen konsumenter som tänker köpa julklappar på nätet uppges dock minska något, från 63 till 61 procent i jämförelse med förra året. Dessutom minskar konsumenternas snittbudget för julklappar med drygt 100 kronor till 2 380 kronor per person.

Så här gick det för delbranscherna under kvartal tre:

 • Apoteksvaror 9 %
• Kläder & skor 1%
• Byggvaror 0 %
• Sport & fritid -1 %
• Möbler & heminredning -3 %
• Böcker & media - 9%
• Dagligvaror -9 %
• Hemelektronik -10%
• Barnartiklar & leksaker -27 %

Källa: Postnord E-barometern, Q3 2022

 

 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|