23948sdkhjf

Svenskar mest skeptiska till reor

Svenskar är bland de mest skeptiska till reapriser på Black Friday, visar en ny undersökning från konsultföretaget Simon-Kucher & Partners.

I studien, som genomförts online bland 20 500 konsumenter i 23 länder, uppges att 37 procent inte litar på att prisnedsättningarna är sanna. Genomsnittet bland samtliga svaranden är 27 procent.

Norden är den mest skeptiska delen av Europa, som i sin tur är den mest skeptiska världsdelen”, skriver Simon-Kucher & Partners i en kommentar.

Hur det rimmar med den nya realagen som börjat gälla under året tas inte upp i undersökningen. Enligt den nya lagen måste handlaren redovisa och jämföra de erbjudanden som anges vara prissänkta mot det lägsta priset som de sålt varan för de senaste 30 dagarna.  

– Vi ser att en del företag har försökt att vara ute ännu tidigare i år med erbjudanden för att säkerställa tidig volym, men butikerna bör också vara försiktiga med att inte undergräva konsumenternas förtroende för de ordinarie hyllpriserna genom att alltid ha rea. Företagen måste vara mer målmedvetna både när det gäller reapriset, val av varor och kommunikation, säger Andreas Jonason, expert på konsumentbeteende och managing partner på Simon-Kucher & Partners.

Svenskarna följer dock samma konsumtionsmönster som övriga länder där 44 procent uppger att de spenderat mindre pengar under årets köpfester. Lika många, 44 procent, uppger att konsumtionen varit oförändrad.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Clas Ohlson minskar personalstyrkan med 85 tjänster
2022 – Året då nostalgin flödade
Ica lanserar hårt besparingsprogram – 200 tjänster ska bort
XL-Byggs nya flaggskepp i Jönköping klar för start
Nu satsar Lyko fysiskt i Finland – här öppnar första butiken
Efter guldruschen – Zoo.se vill vara snabbfotad
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.062