23948sdkhjf

Premiär för ny stor gränshandelsbutik

I dag slår Eurocashs nya större butik i värmländska Eda/Charlottenberg upp sina portar.

Det är tidigare Eda Supermarket som kedjan köpte upp i somras.

Efter övertagandet i början av oktober har butiken genomgått en ombyggnad nu omvandlats till Eurocash nya butikskoncept, med ett sortiment som är specialanpassat för den norska gränshandelskunden. Som nu på allvar är tillbaka.

– Sedan restriktionerna försvann har vi sett en successiv återgång i gränshandeln, och under det tredje kvartalet var vi för första gången tillbaka på en försäljning som var högre än före pandemin, säger Eurocashs vd Johan Svensson i en kommentar.

– Att vi nu kan möta de norska kunderna i Charlottenberg med en ny, stor och toppmodern Eurocashbutik där vi behållit de bästa delarna från den tidigare butiken och samtidigt anpassat den till Eurocash nya koncept känns väldigt bra, fortsätter han.

Eurocash hade under en längre tid letat efter ett nytt läge för att ersätta den tidigare Eurocashbutiken Charlottenberg för att bygga en större och mer modern butik, men köpte i stället Eda Supermarket, som är mer än dubbelt så stor som den tidigare butiken, med en yta på 5 300 kvadratmeter.

I samband med att den nya butiken öppnas avvecklas den tidigare, och samtliga medarbetarna i de båda butikerna har kunnat erbjudas fortsatt jobb i den nya butiken.

Eurocash är en av de större gränshandelsaktörerna med sammanlagt sju gränshandelsbutiker från Storlien i norr till Strömstad i söder.

– Vårt mål är att leda och utveckla gränshandeln, och bli de norska gränshandelskundernas förstahandsval. Att stärka vår position i Värmland är ännu ett steg i det arbetet. Genom att vi använde tiden under pandemin till att utveckla vårt butikskoncept och modernisera våra butiker från Strömstad i söder till Storlien i norr, möter vi i dag de norska kunderna med ett tydligare och starkare kedjeerbjudande än någonsin, säger Johan Svensson.

Han noterar också förändrade handelsmönster bland de turande norrmännen.

– Vi ser att kunderna i högre grad väljer de billigaste alternativen i kategorier där varumärken tidigare var viktiga. Våra egna märkesvaror som Garant och Eldorado har blivit ännu populärare. Samtidigt ser vi att snittinköpen ökar.

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksöppning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109