23948sdkhjf

2022 – Året då nostalgin flödade

Truckerkeps och magtröjor. Nostalgiska produkter har varit superheta i år, konstaterar Klarna i en färsk trendrapport. Och den nostalgin sträcker sig ända bort till 1700-talet.

Rapporten är baserad på onlinehandeln och vad konsumenter de facto e-handlat.

Utmärkande är att trenden är global med ökad försäljning av produkter inspirerade av den viktorianska eran på 1700-talet ända fram till Y2K-modet i början av 00-talet.

I rapporten har Klarna samarbetat med den italienska trendexperten Agus ”The Algorythm” Panzoni som identifierat de fem bastrenderna ”Vintage tech”, ”Hyperfemininity”, ”Y2K”, ”Counterculture” och ”Regencycore”.

– Inspiration från tidigare tidsåldrar är inget nytt men den nostalgiska prägeln på årets trendande produkter är anmärkningsvärd. Med tanke på att vi befinner oss i en snabbt föränderlig värld, verkar det som att många människor söker tillflykt från vardagen och finner tröst i att kunna drömma sig bort till svunna tider. Det är uppenbart att människor har sökt sig till produkter som ger en känsla av gladare och mer bekymmersfria tider, säger Agus Panzoni.

I Sverige har samma trender observerats med några produktvariationer. Svenska konsumenter har anammat dessa trender lokalt genom sina köp av till exempel skivspelare, rosa cargobyxor och baguetteväskor som ökat i försäljning.

Här är 5-i-topplistorna över trendande produkter i Sverige*:

Vintage Tech
1.Skivspelare (+1 222 % )
2. Enkel telefon/funktionstelefon (+544 % )
3. Hörlurar med sladd (+84 %)
4. Ipod (+35 %)
5.Boombox (+17 %)


Hyperfemininity

1.Rosa plagget, till exempel rosa cargobyxor (+758 %)
2.Platåskor (+196 %)
3.Tyllkjol (+167 %)
4.Tyllklänning (+147 %)
5. ‘Jellies’/’Jellyskor’ (+79 %)


Y2K
1.Baguetteväskor (+749 %)
2.Kort t-shirt/magtröja (+182 %)
3.Träningsoverall i velour (+125 %)
4.Armébyxor (+102 %)
5.Truckerkeps (+75 %)


Counterculture
1.Sammetskjol (+225 %)
2.Chunky boots (+132 %)
3.Solörhängen (+100 %)
4.Läderjacka (+79 %)
5. Maxikjol (+72 %)


Regencycore
1.Operahandskar (+188 %)
2.Klänning med empireskärning (+117 %)
3.Fjäderväska (+95 %)
4.Off-shoulder-klänning (+86 %)
5.Fjäderhårband (+76 %)

*Källa: Klarnas trendrapport ”The Checkout”. Procenttalen är jämförelsetal med en genomsnittlig månad 2021.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Matas om intåget i Sverige: ”Vi vill vara en del av tillväxten digitalt”
Minskad efterfrågan pressar Footway
Elgiganten värvar från Plantagen
Vila återöppnar
Fortsatt ökning av konkurser i detaljhandeln
Svensk Handel om de rekordhöga lönekraven
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.097