23948sdkhjf

Oroliga tider slår hårt mot julhandeln

Julen är handelns viktigaste försäljningshögtid. Men i den ekonomiskt oroliga tid som råder väntas konsumenterna dra i handbromsen och minska på inköpen av julklappar.

- Många handlare vittnar om oerhört tuffa tider just nu. Elpriser som skjuter i höjden och kommande hyresökningar skapar en stor oro. Den julhandel vi nu befinner oss i är därför i år särskilt viktig, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, som en kommentar på årets julrapport.

I Svensk Handels prognos uppgår den totala julklappshandeln i år till 22 miljarder kronor. Det är ett tapp på 1 miljard kronor jämfört med fjolårets mätning. Den generellt höjda prisnivån innebär också ett tapp i volym med färre antal sålda varor.

I rapporten uppger sju av tio handlare att julhandeln är central för försäljningen. I dagligvaruhandeln lyfter nio av tio handlare periodens vikt.

Julklappshandeln sker i allt större utsträckning på nätet jämfört med föregående år. Sju av tio konsumenter handlar julklappar på nätet och drygt fyra av tio handlar majoriteten av julklapparna där. Allt fler handlar dessutom julklapparna under Black Friday/Black Week. Sex av tio konsumenter planerade att handla julklappar under reahögtiden i år, vilket kan jämföras med varannan i fjol.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Nordby över fyra miljarder igen – siktar på rekord 2023
Mode och inredning till Väla
Nyemission och besparingar för förlusttyngt Nelly
Footways försäljning rasar
Nu satsar entreprenören bakom digitalt optikkoncept på butiker
Apotekets e-handelsförsäljning minskar – investeringar tyngde resultatet under fjärde kvartalet
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.097