23948sdkhjf

Juleffekten uteblir – skobutikernas försäljning rasar

Hittills går det inte att notera någon särskilt stark juleffekt inom den svenska modehandeln. Det konstaterar Svensk Handel i en mätning av försäljningsutvecklingen under perioden 1 till 19 december. 

December, som är en av de viktigaste försäljningsperioderna under året, har hittills inte gett några försäljningsuppgångar att tala om. Skohandeln, inklusive e-handeln, noterar ett försäljningstapp på 10,5 procent i löpande priser under de första 19 dagarna under december jämfört med motsvarande period 2021. För klädhandeln har det gått bättre. Under perioden har försäljningen ökat med 1 procent. Mätt i fasta priser och volym är det en minskning om man tar hänsyn till rådande inflation, skriver Svensk Handel.

– Tyvärr tvingas vi konstatera att modehandeln hittills inte fått det uppsving många handlare hade hoppats på. Konsumenternas köpkraft har minskat, vilket till mångt och mycket är signifikativt för handeln i stort. Men jämför man med årets övriga månader är december en stark månad, så visst kommer det ligga mjuka paket under granen även i år, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Jämförs försäljningen med 2019 års siffror lyfter kläd- och skobutikernas försäljning med vardera 7 procent.     

Modehandelns julförsäljning 1-19 december
Butiker och e-handel 1-19 december 2022/2021 1- 19 december 2022/2019
Kläder 1,0 % 6,9 %
Skor -10,5 % 7,0 %

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Så optimeras Helsingborgs stadskärna
Matas om intåget i Sverige: ”Vi vill vara en del av tillväxten digitalt”
Minskad efterfrågan pressar Footway
Elgiganten värvar från Plantagen
Vila återöppnar
Fortsatt ökning av konkurser i detaljhandeln
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.078