23948sdkhjf

Clas Ohlson tappade fart online

Totalt ökade försäljningen med 2 procent i december.

Nedgången i Clas Ohlsons onlineförsäljning i december ska ses i ljuset av den starka utvecklingen i november där en effektivare e-handelslogistik möjliggjorde att i princip hela Black Friday-försäljningen levererades till kund, samt redovisades, i november. Det skriver Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström i ett pressmeddelande där detaljhandelsföretaget decemberförsäljning redovisas.

I december minskade försäljningen online med 15 procent. Analytikerna hade i snitt väntat sig en uppgång i onlineförsäljningen med 13,8 procent, enligt Infront. 

Totalt ökade försäljningen i december med 2 procent. Kristofer Tonström uppger att kundtrafiken till Clas Ohlsons butiker ökade, julsortimentet sålde bra och efterfrågan på energibesparande produkter var fortsatt stark. "Vi påverkas fortsatt av konsumenternas mer behovsanpassade köpmönster i kombination med att de inväntar kampanjer och reor samt av höga inköpspriser, transportkostnader och en svag svensk krona. Arbetet med våra kostnadsbesparande åtgärder framskrider enligt plan", kommenterar Kristofer Tonström, enligt pressmeddelandet.

Den organiska försäljningen var oförändrad. Här låg konsensus på +3,4 procent.  Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 225 (230). I Sverige var försäljningen 1 procent upp. Organiskt steg försäljningen i Norge med 1 procent och i Finland var den ner 3 procent.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Så optimeras Helsingborgs stadskärna
Matas om intåget i Sverige: ”Vi vill vara en del av tillväxten digitalt”
Minskad efterfrågan pressar Footway
Elgiganten värvar från Plantagen
Vila återöppnar
Fortsatt ökning av konkurser i detaljhandeln
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.094