23948sdkhjf

Nu satsar entreprenören bakom digitalt optikkoncept på butiker

Har under de senaste veckorna öppnat två butiker. Redan i mars öppnar fjärde butiken.

Under sommaren 2021 lanserade Ola Bartholdsson det digitala optikkoncept ieye med pop up-kiosker. Sedan starten har konceptet synts tillfälligt i köpcentrum som Emporia i Malmö och på Väla. 

Men nu väljer  aktören att satsa fysiskt på riktigt. I juli i fjol öppnades den första butiken på Storgatan i Halmstad och under de senaste veckorna har ytterligare två butiker sett dagens ljus. För ett par veckor sedan öppnade ieye butik på Drottninggatan i Örebro och den gångna helgen öppnade den tredje enheten, denna gång på Väla i Helsingborg. 

Med konceptet hoppas entreprenören, som grundat optikkedjor som Smarteyes och Blic numera Specsavers,  revolutionera branschen och bryta det som han menar är ett monopol.

I konceptet ingår gratis synundersökningar. Undersökningarna görs av optikerassistenter och resultaten bedöms därefter av optiker på distans via nätet. Alla recept utfärdas av legitimerade optiker anställda av ieye.

– Glasögon har blivit orimligt dyra. Genom att digitalisera processen från synundersökning till köp, kan vi sälja glasögon för en bråkdel av vad de kostar hos andra optikkedjor. Nu öppnar vi en butik i Helsingborg för att göra det enklare, billigare och roligare för alla helsingborgare att shoppa glasögon, säger Ola Bartholdsson, vd och grundare i en kommentar.

Optikkedjan erbjuder som komplement till alla fysiska bågar också digitala provrum.

Ambitionen är att det ska bli en rikstäckande optikkedja men startskottet har gått utanför storstäderna för att testa hur konceptet tas emot i den fysiska butiksmiljön. Redan vecka 10 öppnar nästa butik då i Borås på Stora Brogatan 15. 

Vidare uppger Fredrik Ståhl, creative director hos ieye, att kedjan letar med ljus och lykta efter bra citylägen i bland annat Karlstad, Norrköping, Linköping och Uppsala.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.046