23948sdkhjf

Strategin som banat väg för Edblads turnaround

Smyckesvarumärket ökade omsättningen med 40 procent under fjolåret. Nu väntar internationell expansion.

När Eva Boding axlade rollen som vd för Edblad under våren 2018 var planen tydlig: att skapa ett renodlat smyckesvarumärke, stärka dess position på marknaden, samt att utveckla den digitala plattformen.

Fem år senare har arbetet gett resultat. Under 2022 ökade bolaget med 40 procent jämfört med 2021. Enligt senaste bokslutet landade omsättningen på 125 miljoner kronor och resultatet på 5,5 miljoner kronor, efter finansiella poster.

För ett år sedan gick Eva Boding in som medinvesterare i bolaget. Samtidigt gick Ceder Capital in som majoritetsägare. Nu annonserar ägarna fortsatt lönsam tillväxt i Norden och en högre växel för expantion internationellt som kommande mål.

Edblad kommunicerar vidare att bolaget växer i samtliga kanaler, och att antalet yngre kunder ökar extra snabbt, tack vare framgång på Tiktok.

Edblad grundades i Sverige 2006 av Hans och Cathrine Edblad. I dag driver varumärket e-handel, tio egna butiker, samt finns representerade hos omkring 400 återförsäljare på flera marknader. Det egna centrallagret och logistikcentret ligger i Roslagen. Huvudkontor och designstudio finns i Stockholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078