Trendbrott – e-handeln backar
E-handeln backade med 7 procent under fjolåret jämfört med 2021. Den totala omsättningen landade på 136 miljarder kronor 2022. Det är första gången på 16 år som Postnords E-barometer visar en negativ utveckling av e-handeln på helåret.
Men det finns ljusglimtar. Apotekshandeln på nätet sticker ut med en tillväxttakt för helåret 2022 på 19 procent. Den positiva tillväxten har pågått under flera kvartal. Framgången anges bland annat bero på den stora mängd kunder som tillkom under pandemin.
Näthandeln med kläder och skor hade en tillväxttakt under fjolåret med 2 procent. Tillsammans med apotekshandeln är det de enda branscherna med positiv tillväxt för perioden.
De produktkategorier som minskade mest är dagligvaror med en negativ tillväxt på -17 procent och barnartiklar och leksaker som backade -16 procent.
E-barometern visar vidare att allt fler konsumenter handlar varor direkt från tillverkaren. 19 procent av konsumenterna uppger att de gjorde sitt senaste e-handelsköp av mode, möbler eller heminredning direkt från en tillverkare eller ett varumärke.
När E-handelsbarometern tittar framåt spås tre möjliga scenarier:
– E-handeln återhämtar sig från det rådande konjunkturläget relativt omgående.
– 2023 blir ett pausår där utvecklingen stagnerar.
– 2023 innebär en djupare kris tack vare fortsatt energikris, en hög genomsnittlig inflation, effekterna av höjda räntor och besked om fler varsel och konkurser.