23948sdkhjf

Synsam står fast vid etableringsplan

Försäljningen steg med drygt 10 procent under fjärde kvartalet men ökade kostnader tyngde resultatet.

Optikerkedjan Synsam redovisar ett ebitda-resultat på 273 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2022 (296). Ebitda-marginalen blev 19,6 procent (23,5). Rörelseresultatet (ebit) låg på 90 miljoner kronor (151). 

I resultatet ingår kostnad om cirka 34 miljoner kronor för kostnads- och omstruktureringsprogram, något   bolaget tidigare aviserat om.

Nettoomsättningen uppgick till 1 373 miljoner kronor (1 245). Försäljningstillväxten uppgick till 10,3 procent och den organiska tillväxten uppgick till 6,8 procent (13,8). 

Bruttomarginalen uppgick till 76,7 procent (79,2). 

Synsam öppnade 37 butiker under 2022 och optikerkedjan skriver i rapporten att  bolaget under det fjärde kvartalet och under helåret 2022 sett en ökad kundtrafik till butikerna. Antalet butiker uppgick vid utgången av 2022 till 536 butiker och uppger att ”bedömningen är att målet om att etablera 90 nya butiker under åren 2021-2023 kommer att infrias”.  Och butikssatsningarna väntas fortsätta med etablering av lika många butiker under 2024 till 2026.

Bristen på optiker har varit ett gissel för kedjan som i rapporten skriver det till viss del har begränsat möjligheten att växa och möta kundernas efterfrågan. Nu väntar utrullningen av mjuk- och hårdvaran Synsam EyeView, för genomförandet av synundersökningar, som ska  möjliggöra att kedjan kan fortsätta expandera på orter där avsaknaden av optiker tidigare inte har tillåtit en butiksetablering. Den nya tekniklösningen ska också reducera behovet av och kostnader för konsulter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093