23948sdkhjf

Apoteket uppfattas som mest hållbara varumärket

Svenska konsumenter placerar Apoteket i topp som det mest hållbara varumärket, enligt nylanserade Sustainable Brand Index 2023.

Studien, som bygger på webbenkäter bland 29 000 svenska konsumenter, omfattar 418 varumärken i 36 olika branscher.

I topp på förstaplatsen märks Apoteket som uppfattas som mest hållbart av svenska konsumenter. Fjolårets vinnare Ikea hamnar på en tredjeplats medan Änglamark tar andraplatsen.

– Apoteket går från förra årets åttonde plats till att återta förstaplatsen som man hade 2016–2017. Då var det Kvalitetskontrollen som drev konsumenternas uppfattning. Idag är det snarare helheten i Apotekets varumärke som upplevs som tryggt, hälsofokuserat och hållbart på samma gång. Det är inte minst inom socialt ansvar som Apoteket ökat i år, säger studiens grundare Erik Elvingsson Hedén.

Uppsvinget för apotekskategorin märks också på Kronans Apotek som går från plats 54 ifjol till plats 23. Även Apotea avancerar från plats 60 till plats 24.

Städvarumärket Grumme står som representant för ”årets nykomling” genom ett avancemang till plats fyra.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Han blir ny vd för Kitchenlab
Här gör Kappahl samma resa som Dressmann
Butiksägarna i Kungsmässan vill ha kortare öppettider
Pris viktigare än hållbarhet i kärva tider
Tredje butiksöppningen i år för ÖoB – ”Tiden inne för lågpris”
Efter butiksstängningarna  – nu avvecklas huvudkontoret
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.112