23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Specialerbjudanden och kampanjer för den mindre detaljhandeln

När man arbetar med detaljhandel speciellt inom dagligvarusegmentet är det av stor vikt att man håller god omsättningstakt på sitt varulager.

Det är naturligt att vissa typer av produkter säljer i betydligt snabbare takt än andra. Till viss grad går det att eliminera opopulära produkter som inte är lönsamma för butiken men för många typer av är detta inte möjligt då butiken måste kunna erbjuda ett komplett utbud av produkter till sina kunder. En butik som säljer kontorsprodukter kan till exempel inte helt eliminera alla sämre säljande tjocklekar av blyertspennor, anteckningsböcker i mindre populära format, eller märkpennor i färger som inte säljer lika bra. Butikens kunder måste erbjudas gott om valmöjligheter och skulle man trimma sitt varusortiment allt för aggressivt löper man stor risk att tappa kunder som när de inte finner vad de söker väljer att övergå till en annan butik. Sådana kunder kan vara mycket svåra att vinna tillbaka.

För större butikskedjor går det att parera detta till viss del genom att reglera varunivåerna på centrallagret. Mindre populära produktvarianter som inte bidrar till företagets lönsamhet kan tas in i lägre kvantiteter vilket minskar deras negativa påverkan på bundet kapital i varulager. Den klassiska 80/20 regeln dikterar att man bör fokusera den mesta av sin marknadsföring och energi på de 20% av produktsortimenter som bidrar till 80% av omsättningen. Samtidigt kan dock en ökning av försäljningstakten på mindre populära produkter vara till stor hjälp för en butik, speciellt en mindre butik med begränsat butiksyta. Så hur kan man i butiken ge dessa bortglömda produkter nytt liv utan att lägga för stora resurser på produkter med begränsad lönsamhet?

Butiksinredning och smart produktplacering
Det man kan göra är att i så hög grad som möjligt låta mindre populära produkter åka ”snålskjuts” på populära produkter. Det är naturligt när man har kampanjer, reklam och specialerbjudanden att dessa är fokuserade på produkter som man redan sedan tidigare vet är vinnare. Men samtidigt kan man passa på att ge långsamt säljande varianter en extra skjuts genom att ta med dem i sitt erbjudande och ge dem extra exponering i butiken. Detta kostar ofta inget extra, till exempel kan man genom strategiskt placerade skylthållare visa alla varor som ingår i specialerbjudandet. Det går också placera relaterade produkter med låg omsättning som inte ingår i erbjudandet i närheten av sina kampanjerbjudanden på detta sätt kan man uppmuntra till medförsäljning.

Sammanfattningsvis
För detaljhandeln är det viktigt att kunna erbjuda ett så komplett produktutbud som möjligt. Vikten av detta har ökat ännu mer eftersom man numera också måste konkurrera med e-handelsbutikers stora sortiment. Samtidigt kan detta leda till problem med kassaflödet eftersom man får stora mängder kapital bundet i produkter med mycket långsam omsättningshastighet. Därför kan alla strategier som ökar den genomsnittliga omsättningen även för de långsammast säljande produkterna vara av stor nytta.


Sänd till en kollega

0.047