23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

God service är nyckeln till företagets framgång

För att bygga upp framgångsrika kundrelationer och på så sätt generera mer intäkter är det viktigt att verksamheter ägnar tid och energi åt att utveckla goda servicekunskaper hos sina anställda. Detta är särskilt viktigt för kunder som betalar mycket för en tjänst eller produkt, eftersom dessa kunder förväntar sig ett gott bemötande och svar på sina frågor. Om en kund behandlas oprofessionellt kommer denne högst sannolikt att klaga och förmodligen aldrig återvända. Detta försämrar i sin tur företagets omdöme och därmed också potentiella framtida kundrelationer.

Med andra ord är god service en förutsättning för att företag ska kunna nå den framgång de drömmer om. En kunnig och trevlig personal får kunderna att återkomma, och lojala kunder genererar i sin tur mer intäkter för företaget. Men vad kännetecknar egentligen bra kundservice och vad kan företag göra för att förbättra sin?

Vänlig, tillmötesgående, respektfull och kunnig

Det finns otroligt många nyckelord som kännetecknar en förstklassig kundservice, och några av dem är: vänlig, professionell, respektfull och generös. Om du vill att dina kunder ska känna sig nöjda och motiverade att komma tillbaka efter ett besök i butiken eller ett samtal med kundtjänsten är det viktigt att se till att dina anställda besitter alla dessa egenskaper.

God service innebär att kunden i fråga möts av en anställd som är lyhörd för hans eller hennes behov, har goda kunskaper om sitt arbetsområde, är vänlig, artig och professionell. De ska ta kunden på allvar och erbjuda hjälp och råd i den mån de kan, på ett kreativt och generöst sätt.

Inom vissa branscher är det särskilt viktigt att prioritera service

Du förväntar dig förmodligen inte samma service när du beställer mat på en snabbmatsrestaurang som när du beställer på en gourmetrestaurang. En tumregel är att ju mer betänksam kunden är innan han eller hon gör ett köp, desto viktigare är servicen för kunden. Vid större inköp vill kunderna vara säkra på att de får valuta för pengarna och att personalen kan hantera eventuella problem som kan uppstå.

Ett exempel på när kunder förväntar sig god service är när de köper gardiner till hemmet. Om du ska montera en gardinskena i taket eller hänga upp gardiner med en klassisk gardinstång måste alla mått vara exakta. Tack vare den serviceinriktade personalen kan du få den inspiration och vägledning du behöver för att ge ditt rum det utseende du önskar, samtidigt som du ser till att gardinerna hänger snyggt med korrekt montering. Med en serviceinriktad personal är kunderna sålunda mer benägna att välja er verksamhet.

Sänd till en kollega

0.047