23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Bättre kundrelationer kan få ditt företag att blomstra

I dagens digitala värld där företagens kundtjänster ofta består av roboterade telefonsvarare är det viktigare än någonsin att behålla och utveckla de personliga relationer vi har med våra kunder.

Få saker uppskattas så mycket som en personlig detalj eller ett givande samtal. Oavsett om du har direkt kundkontakt eller hanterar dina ärenden med en inköpsansvarig är det bästa du kan göra att satsa på att bygga en personlig relation med personerna ifråga. En bra genväg till snabba resultat är att använda sig av de så kallade relationsspråken (även kallade kärleksspråken, men de fungerar precis lika bra även om inga romantiska känslor finns med i bilden), och mer om dessa kan du läsa på Lovekompis.se. Här bjuder vi på en liten sammanfattning.

Vad är relationsspråk?

När vi vill visa någon att vi bryr oss om denne, att personen ifråga är viktig för oss, har vi olika sätt att uttrycka detta. Det är mycket bra att vara medveten om hur det här fungerar, för ibland kanske vi inte uppfattar en persons uppskattning eftersom vi själva inte skulle uttrycka oss på det sättet. Det som kan vara svårt när du inte träffar en person så ofta kan vara att gissa sig till vilket relationsspråk de föredrar, men var uppmärksam så kan du säkert få en fingervisning. Tänk på hur kunden beter sig mot dig, det relationsspråk som vi visar gentemot andra brukar vara det vi själva föredrar. 

Vilka är relationsspråken och hur används de?

Det finns fem olika relationsspråk, oftast använder vi oss av flera men det finns alltid ett eller två som dominerar och som personen är extra mottaglig för.

  • Fysisk närhet (lägg en hand på personens axel när ni träffas)
  • Gåvor (ta med en liten gåva som personen skulle uppskatta, ett varuprov t ex)
  • Bekräftande ord (tala om för personen att du sett fram emot att ses, att du tycker att hen är väldigt trevlig och duktig på sitt jobb)
  • Att spendera tid tillsammans (denna är inte alltid så enkel i affärsrelationer, men kanske kan ni äta lunch tillsammans eller ett längre telefonsamtal. Tänk på att för denna person är det kvalitetstid som räknas, så stäng av mobilen under lunchen)
  • Tjänster (erbjud dig att hjälpa till med något som personen skulle ha glädje av, om det regnar när ni bestämt att mötas kan du erbjuda dig att komma till personens kontor eller bostad istället)

Att bli bemött på ett sätt som får oss att känna oss viktiga och värdefulla kan göra underverk. Testa dessa alternativ i din framtida kundkontakt, resultatet kommer att överraska dig!

Sänd till en kollega

0.031