23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Gratis erbjudanden på nätet har ökat under inflationen

Inte helt oväntat så har sökningar efter rabatter och erbjudanden blivit allt större. En kategori som vi tycker oss se ökat kraftigt är de erbjudanden som delar ut gratis prylar eller mat. 

I en tid där hushållens ekonomier är mer ansträngd. Då känns det helt naturligt att det finns en chans för nya butiker och hemsidor att buda över varandra gällande rabatter och prissänkningar. 

En hemsida som hjälper dig att hitta gratis saker på nätet är bastgratis.se. Där har man märkt av en stor skillnad mellan årets sökningar efter produkter som är gratis – i jämförelse med tidigare år. 

”Skillnaden är vädligt stor mellan sökresultaten från Google under åren 2022-2023 i jämförelse med år 2020, som ett exempel”. – säger Therese Alfredsson som följer utvecklingen nära hos bastgratis.se. 

Andra erbjudanden & faktorer som spelar in

Det är inte all information från Google som man ska stirra sig blind på. En anledning att många sökord ökar kan vara flera än bara inflation och omvärldsläge. Det finns nu ett ökat intresse efter att söka efter det mesta. Anledningen till det är att vi har en större befolkning som är van vid internet än tidigare. 

Därför kan det ibland vara missledande att säga att intresset ökar för vissa erbjudanden eller gratis produkter.

”Absolut. Man ska ta alla siffror med en nypa salt. Men det har varit en så pass markant ökning av sökningar om gratis mat, prylar eller varuprover under just de månader som inflationen varit som värst – och flest familjer kämpar med ekonomi. Det känns ganska naturligt, trots att det kan vara flera faktorer som spelar roll.”. 

Det är främst när man lägger ihop många olika sökningar på Google man kan se ett större mönster. Det handlar då inte bara om gratis produkter eller varuprover. Om vi kollar efter de som söker efter billigare priser i samband med rea och rabatter – så klarnar bilden ytterligare. 

Slutsatsen man kan dra är att folk är mer benägna att göra mer för att hitta bättre priser eller gratis erbjudanden när ekonomiska tiderna är mer ansträngda. Inte helt oväntat – men det är en så pass stor skillnad så att man kan dra slutsatser av resultaten. 

Sänd till en kollega

0.017