23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Att använda fotokalendrar som säljverktyg

Innehållet i den här artikeln är sponsrat av fotoklok.se

Fysiska butiker har en styrka som e-handeln saknar: dofter, ljud, personliga möten och visuella intryck som gör köpupplevelsen levande och trevlig. Men ofta behövs det mer för att kunna konkurrera med nätets låga priser.

Att använda sig av en fotokalender som speglar butiken, medarbetarna och närområdet kan visa sig ge oväntat mervärde, både för kunderna och försäljningen. Det är något som känns omtänksam, inte som påträngande reklam.

Varför fotokalendrar fungerar

En fotokalender som delas ut till kunderna har som funktion att ge daglig men diskret exponering samtidigt som den är användbar. En kund som hänger upp den på väggen där hemma kommer att se ett nytt, trevligt motiv varje månad och kommer att lära sig att känna igen och tänka på butiken per automatik.

En dokumentär bildton med ärliga och vardagliga scener bygger förtroende snabbare än påträngande reklam någonsin kan göra. Och kalenderns påverkan blir extra stark när den berättar om medarbetarna, butiken och platsen där den ligger.

Välj motiv från närområdet: torghandeln i morgonljus, snömodden utanför entrén, det välkända kaféet runt hörnet. Fotografera också inne i butiken: personalen i arbete, kunder som botaniserar. Det kan vara floristen som binder en bukett eller cykelmekanikern som justerar bromsar, medan en kund ser på.

Låt varje nytt månadsmotiv lyfta fram något lokalt: en förening, en gata, en marknad. När kunderna känner att det är en del av deras hemmiljö så för de gärna tipset vidare. Och själva kalendern kan bli samtalsämnet som sänker tröskeln för att rekommendera butiken.

Visuell merchandising och placering

Placera en huvudkalender vid kassan, i blickfång där kunderna naturligt väntar. Komplettera med en i kundtjänsten (om ni har sådan) eller på provrumsväggen. Ljussätt med neutral ton och undvik blänk: riktbara spottar med bred spridning minskar reflexer i bilderna.

Planera motiven mot säsongsbord och skyltplan i förväg så att de olika bilderna speglar det som frontas varje månad i fråga. Håll ytan fri runt kalendern så att datum och bild får tala. Och glöm inte att byta blad tidigt på morgonen vid varje månadsskifte.

Som förmån och för merförsäljning

Som kundgåva kan kalendern bli en tydlig förmån kopplad till handling. Sätt en enkel tröskel, som till exempel att ett köp av tre valfria basprodukter ger en kalender på köpet. Alternativt kan den ingå i ett paket där den paras med små, kompletterande artiklar till ett rundat pris.

Begränsa upplagan och sätt en tid för erbjudandet till en månad för att skapa rörelse. Eventuellt kan ni också erbjuda klubbmedlemmar en variant med särskild hälsning som incitament för registrering.

Mätning och uppföljning i butik

Gör spårningen enkel och vardagsnära. Be personalen notera hur ofta kunderna stannar vid kalendern i butiken och om de ställer frågor. Sätt en unik kassakod per månad och låt den bara gälla i butiken. Lägg in en QR på varje sida i kalendern som leder till en landningssida med samma motiv, där en kupong genereras för inlösen i den fysiska butikens kassa.

Följ konverteringen genom att matcha antalet använda koder mot besök under månaden och följ snittköp genom att jämföra korgvärde med och utan kod. Visualisera månadsvis i ett enkelt kalkylblad.

Tänk på de juridiska aspekterna

Tänk på att ni enligt GDPR måste ha samtycke från alla identifierbara personer i bilderna. Klargör ändamålet, de kanaler kalendern ska användas i, giltighetstiden och att möjligheten att återkalla samtycket är mycket begränsad.

Undvik känsliga uppgifter och att fotografera namnbrickor, kvitton eller skärmar. Låt personerna godkänna bilderna innan kalendern går till tryckning. Spara alla samtycken och bildfiler i ett ordnat arkiv så att materialet kan rensas ut när det inte längre är aktuellt.

När ni får rätt på alla aspekter kring produktion och användning av er fotokalender kommer ni att upptäcka att ni har skaffat er ett ganska unikt säljverktyg, som ger mervärde.

Sänd till en kollega

0.031