23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Hairdressr – En ny tjänst för att hitta och boka frisörer

Många är vi som någon gång varit med om ett misslyckat frisörbesök. Bara i Stockholm finns omkring 6 000 frisörer, och det kan därför vara svårt att veta vem man ska gå till.

Men misströsta inte, nu finns Hairdressr – appen och sajten som guidar dig till rätt frisör.

Tjänsten, som nyligen lanserades i Stockholm, listar frisörer efter avstånd och betyg. Varje frisör har en profil med bilder från sin portfolio, information om sig själv, prisnivå, samt betyg och recensioner från tidigare kunder.

Magnus Schill, som är medgrundare till Hairdressr, fick idén till tjänsten efter att själv ha upplevt svårigheter med att hitta rätt frisör efter att ha flyttat till en ny stad. “Det finns ofta en osäkerhet kring frisörens expertis och erfarenhet. Många går på rekommendationer från vänner eller kollar frisörers Instagram, men det finns idag inget enkelt sätt att jämföra frisörtjänster”, säger Magnus.

Stort intresse från frisörer

Efter att ha bollat idén med sin bror Anders Schill, som är utbildad i datateknik och den som har utvecklat appen och webbsidan, bestämde de sig för att tillsammans starta ett bolag. Idag har Hairdressr fler än hundra frisörer i Stockholms innerstad som är anslutna till tjänsten. Bl.a. finns frisörer från Björn Axén, Urban Hair och The Venue representerade.  

“Responsen från frisörer har varit över förväntan. De allra flesta frisörer har varit positiva till idén och ser det som ett bra sätt att marknadsföra sig på” säger Anders.  

Frisörmarknaden

Värdet av marknaden för frisörtjänster är drygt 11 miljarder kronor per år, vilket bara är knappt en tredjedel mindre än taximarknaden. “Vi tror att Hairdressr kommer att lösa ett problem som många personer ofta upplever. Det finns också en intressant studie som visat att ungefär en tredjedel inte har någon fast frisör som de alltid går till, vilket är de personer som vi initialt kommer att rikta oss mot”, säger Anders.

Framtiden

“Tanken är att i framtiden expandera till fler städer och länder, men först vill vi få data på att tjänsten löser det problem som vi ser finns på marknaden. Vårt fokus just nu är att börja marknadsföra tjänsten till slutkund”, säger Magnus.

I dagsläget är det inte bestämt hur bolaget ska tjäna pengar. “Tjänsten kommer att vara gratis för både frisörer och kunder att använda, värdet ligger främst i att bygga upp en stor användarbas, och då kan det t.ex. bli intressant för annonsörer” avslutar Magnus. 

Sänd till en kollega

0.016