23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Tuff konkurrens på Google ger sug efter sökmotoroptimering

Konkurrensen om kunderna på nätet är hårdare är någonsin. Sökmotoroptimering avgör vilka företag som vinner kampen om topplatserna på Google.

Det blomstrar för e-handeln. Antalet företag som säljer produkter och tjänster på nätet blir allt fler, i takt med att kunderna efterfrågar detta. Allt fler tar upp mobilen eller fäller upp locket på sin laptop när det är dags att köpa något nytt. Den givna sökmotorn att använda för nästan alla svenskar är Google.

Vikten av att synas högt på Google

Med ett ord eller en kort mening får man snabbt upp tusentals resultat på sin sökning. Sajterna som hamnar högst upp i resultaten får flest besökare. De företag som hamnar längre ner i listan går oftast obemärkt förbi, överskuggade av konkurrenterna högre upp. Sökmotoroptimering på Google är därför avgörande för att en e-handel ska lyckas.

Företag inom en mängd olika branscher tävlar om att hamna i topp. Har du, som miljontals andra svenskar, använt Google för att hitta bästa frisör i stan eller billigaste iPhone så vet du själv vad som brukar hända. Man klickar på toppresultaten och besöker nästan aldrig sida 2. Så varför ligger vissa företag i topp och andra i botten?

SEO är ett pussel med många bitar

Sökmotoroptimering brukar förkortas med SEO, och ibland kallas det bara för sökoptimering. Alla dessa begrepp syftar på de metoder som används för att gynna var en sajt hamnar på Google. Bra SEO innefattar många olika aspekter, bland annat texten på en hemsida. Texten ska innehålla rätt sökord, alltså det som företaget vill sälja.

Det krävs ofta djupgående analyser för att hitta vilka sökord som kunderna använder när de letar efter ens produkt eller tjänst. När till exempel en SEO-byrå eller SEO-expert fått fram dessa sökord, gäller det att implementera dem på sajten. Orden ska användas i rubriker och i brödtext, men inte för många gånger. Då kan Google ”straffa” hemsidan. Istället för att stiga i ranking så ramlar den då längre ner bland resultaten.

Använda länkar in och ut

En annan viktig pusselbit i SEO är hur snabbt en hemsida laddar. En längre laddningstid, både i PC och mobiltelefon, är dåligt för sökoptimering. Det gäller också att använda bilder på rätt sätt. Till exempel genom att optimera den så kallade alt-texten som beskriver en bild.

Sökord och text, laddningstid, bilder – men det finns mycket mer inom SEO. Inte minst hur man använder länkar på sin sajt, både ut till andra hemsidor och in till sin egen. Dessutom är det positivt att använda interna länkar på sajten. Även här gäller det att tänka på vilka ord man använder i den så kallade ankartexten.

Allt fler företag investerar i SEO

Låter det här krångligt? Det är det också för många entreprenörer och e-handlare som själva ska lära sig sökmotoroptimering från grunden. Både start-ups och väletablerade stora bolag tar idag hjälp av SEO-byråer för att optimera sina hemsidor och därmed öka antalet kunder som strömmar in från Google.

Att e-handeln går starkt innebär att den hårda konkurrensen om topplatserna knappast kommer att lätta. Tvärtom så pekar det mesta på att SEO kommer spela en allt mer avgörande roll för vilka företag som lyckas på nätet.

Sänd till en kollega

0.046