23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Hur fungerar luktsinnet - Del 2

Hur är luktsinnet förknippad med smaken? Luktar vi på det vi smakar eller smakar vi på det vi luktar? I del 2 berättar vi sammankopplingen mellan smaken och lukten samt vad vår reptilhjärna väljer att komma ihåg.

Dofter och smaker som påverkar våra känslor
På Aroma Marketing tror vi att ju fler sinnen som stimuleras, desto djupare och mer fascinerande butiksupplevelser kan kunder få. Det är viktigt i att öka möjligheterna att få kunderna att bli stamkunder.


Människans förmåga att känna smaker och dofter är viktig på flera sätt. Bland annat skyddar det oss från att äta giftiga saker, till exempel så är vårt smaksinne känsligt för beska smaker, vilket är bra då olika gifter ofta smakar beskt. De flesta människor kan uppfatta tusentals dofter och hundratals olika smaker.

Vad minns vår reptilhjärna

Dofter väcker ofta antingen behagliga eller obehagliga känsloreaktioner samt minnen från tidigare händelser i livet. Alla bär vi på olika erfarenheter som gör att vi har olika individuella preferenser över alla dofter och lukter som vi känner. Till exempel om vi har lärt oss att förknippa en doft med såpa eller renhet, så kommer vi fortsätta att göra det. Men alla har inte samma associationer utan ofta hänger det på kulturen. De flesta svenskar gillar till exempel doften av citrus på rengöringsmedel, för att vi är uppvuxna med det.


Smaksinnet hör nära ihop med luktsinnet och människan kan inte exakt särskilja smaker utan samverkan med sitt luktsinne. Smaker väcker liksom lukter lätt starka känslor. Somliga smaker älskar man och somliga tål man inte. Det är individuellt och beror på ens erfarenheter. Minnet är alltså den centrala komponenten vad gäller lukter och smaker. Om vi har positiva associationer till en doft så kommer följaktligen även de känslorna fram. 


Det är även i hjärnan som vårt luktcentrum sitter, dit alla luktceller kommer. Luktcentrum har direkt koppling till den del av hjärnan som har hand om känsloupplevelser. Det är därför som en viss doft ibland kan påminna oss om en viss känsla.

Dofter i marknadsföringssyfte


För att väcka positiva upplevelser har dofter allt mer kommit att användas i marknadsföringssyften. Här finns det dock en svårighet i att dofter som sagt är individuellt i om de är positiva eller inte. Men det går däremot att inom ett land och en kultur hitta dofter som hos en allmänhet är positiva. Till exempel i Sverige är citron och jordgubbar dofter som hos de flesta framkallar positiva känslor. Man får även passa sig för att en doft inte blir för stark, då kan nämligen en positiv doft övergå till att bli negativ. Till exempel vanilj, som är ett av de doftämnen som människan upplever starkast. En puff vanilj luktar gott, men en stark vaniljdoft blir lätt motbjudande.


Hör gärna av dig till oss på Aroma Marketing Sverige, så ger vi dig råd i hur du kan bygga upp din marknadsföring utifrån dofter.

Stockholms Doftfabrik AB
Varuvägen 9A
125 30 Stockholm
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE5591599823

Kontaktperson

Sänd till en kollega

0.047