23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Att resa i tiden - eller hur fungerar doftminnen

| Medlemsnyhet | Företag Aroma Marketing Sverige®

Forskning visar att människan har förmåga att koppla en känsla till händelser från våra liv. Grunden till den funktionen är att människan har ett episodiskt minne. Det väcker ofta minnen från tiden då man var 15-30 år, när ens identitet formas.

När dofterna tar dig med på en nostalgisk resa
Vårt luktsinne är starkt kopplat till grundläggande funktioner som minne och känsla. Grunden till den funktionen är att människan har ett episodiskt minne, något som är unikt för människan. I det episodiska minnet lagras personliga upplevelser och händelser som kan knyta an till en särskild tidpunkt eller plats. Nyklippt gräs, solvarm hud och skolans gympasal, dofter kan föra dig tillbaka till platser och minnen på ett ögonblick.


Forskning visar att människan har förmåga att koppla en känsla till händelser från våra liv. Till exempel doftminne, vilket är ett minne som väcks av en lukt. Vilka sorts lukter som framkallar minnen är högst individuellt. Det kan till exempel vara att man som sjuåring var vid havet och kände doften av tång. När man på nytt känner den doften senare minns man tillbaka till händelsen som sjuåring. 


Det är inte bara dofter som framkallar minnen från förr, utan även ord, bilder och ljud, våra sinnen interagerar med varandra. Dessa kategorier väcker ofta minnen från tiden då man var 15-30 år, när ens identitet formas. Medan dofter ofta väcker minnen från de tidiga barnaåren när man var 0-10 år. Anledningen till att doftminnen blir så starka beror på att luktsinnet utvecklas tidigt, redan i fosterstadiet. När doftminnet aktiveras upplever vi även en starkare känsla av att förflyttas i tid och rum. Till exempel lukten av kardemumma kan göra att vi i vårt inre förflyttas till när man var hemma hos farmor och hon bakade.


Med andra ord är bra doft ett kraftigt verktyg för att erbjuda en minnesvärd upplevelse av butiksbesöket. Att doftsätta produkter som kunder kan köpa med sig hem är en bra lösning för att bli ihågkommen hos kunden, för att doften har skapat ett känslosamt band till platsen.


I tider då allt fler handlar via digitala tjänster finns det en rädsla att vi kommer besöka färre platser. De platser vi fortsätter att besöka väljer vi med större omsorg och ett sätt att kan vara att på ett diskret sätt stimulera doftsinnet för att erbjuda kunden en större upplevelse. Allt för att skapa ett känslomässigt band till kunderna med positiva minnen.


Vi på Aroma Marketing Sverige® har tränade näsor, det är just därför vi kan ge ert företag den ultimata varumärkesdoften! Kontakta gärna oss om du behöver hjälp på vägen. 


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Medlemsnyhet

Företag
Aroma Marketing Sverige®

Varuvägen 9A
125 30 Stockholm
Sverige
Aroma Marketing Sverige®

Sänd till en kollega

0.109