23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Säg det med ett klistermärke

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

Att få fram sitt budskap kan vara svårt. Man ska kommunicera något men vet inte hur man ska formulera det. Sen är frågan i vilket format man ska leverera budskapet i också svår.

Men det behöver den inte vara. I de flesta fall kan man säga det med ett klistermärke.

Du har något att säga och du vill att andra ska ta del av det. Men du vet kan inte vart du ska börja. Det kan vara svårt att veta vad man ska säga mer exakt, alltså hur man ska formulera det. Sen ska man nå ut till mottagaren eller mottagarna också på ett effektivt sätt.

Att börja från “fel” håll kan ofta vara ett effektivt sätt att komma till en lösning på båda dessa problem. Alltså att bestämma hur man får ut budskapet innan man ens formulerat exakt vad budskapet består av. Ett exempel på ett bra media att arbeta med är klistermärken.

Varför klistermärken?

Klistermärken är ett bra sätt att få ut sitt budskap med på grund av ett flertal anledningar. Först och främst ligger dessa effektivitet i hur enkelt det är att klistra fast dem på olika material och platser. Att sätta på ett klistermärke på exempelvis ett omslagspapper är enormt lätt och går väldigt snabbt.

Det finns klistermärken för alla typer av underlag och platser, men det tittar vi på senare i texten. Det är även ett bra format då det är en bestämd yta man har att arbeta med. Man bestämmer storleken på sitt klistermärke. Först där efter bestämmer man de exakta ord som ska förmedla ens tankar.

Fördelen med detta sätt att arbeta är att man har en specificerad yta där det får plats ett visst antal tecken att jobba med. Man har inte plats till onödig och ovidkommande information. Man lämnar plats till budskapet. Resterande information som man vill att mottagarna ska ta del av kan man ha på en hemsida eller liknande. Det är lika lätt att ha en QR-kod på sitt klistermärke som vanliga ord.

Med hjälp av QR-koden kan du länka till hemsidan. Alla smartphones kan läsa denna typ av koder och skicka vidare den som scannat koden till din hemsida. En idé är att bara ha en QR-kod i en glad färg på exempelvis påsen i din butik. Via koden så kommer man till hemsidan och där hittar man all information man behöver. Att bara se en QR-kod väcker folks nyfikenhet.

Olika material

Ett klistermärke kan tillverkas i olika material beroende på vart de ska sitta. Behöver man något enkelt som inte behöver vara väderbeständigt så blir det billigare då det inte behöver vara av samma höga kvalitet. Det kan handla om klistermärken där man tryckt upp en hälsning som sätts på varor i en butik till exempel. Eller varför inte som dekoration på årets julklappar.

Ska det sitta utomhus så krävs det att det klarar elementens påverkan. Det är framförallt vind och blåst som kan bli ett problem om klistermärket inte är av rätt kvalitet och material. Ett exempel är om det ska sitta på en bil. Då görs det gärna i vinyl så att regnet inte spolar bort trycket. Man använder ett klister som gör att det sitter väldigt bra, men utan att skada lacken.

De som arbetar på tryckerierna där dessa klistermärken tillverkas är experter på området och man gör rätt i att fråga efter deras hjälp. De vet vilka material som fungerar vart och i vilka miljöer. De vet också vad man ska tänka på när det kommer till färger och liknande.

Vad ska du skriva?

När du valt ut ett klistermärke att arbeta med så har du de dimensioner du har att uttrycka dig på också. Det är nu du ska bestämma va du ska skriva på det. Det första du behöver göra är att komma fram till vad exakt du vill förmedla. En bra övning är att göra en mindmap. I mitten på ett papper skriver du ner det centrala temat. Sen skriver du ner exakt vilket innehåll du vill få med.

Steg två är att bestämma vilket av innehållet som ska synas på klistermärket och vilket som kan läggas på en eventuell hemsida. Det som ska synas på klistermärket ska vara en mindre kategori än den för det som ska synas på hemsidan.

Steg tre är att korta ner det i den mindre kategorin. Du gör en ny mindmap. Skriv klistermärke eller liknande i mitten och sen skriver du ner de ord du vill ha med. Alltså saker du associerar till ämnet som är centralt i ditt budskap. Därefter reducerar du dessa till ett par starka ord som du skriver in i en mening, om det är löpande text du vill ha.

En annan idé är att bara ha ett par ord på klistermärket i kombination med en hemsideadress eller QR-kod. På så vis drar ditt klistermärke ögonen till sig och skapar ett intresse hos mottagaren. Förhoppningen är då att mottagaren scannar koden eller skriver in adressen till hemsidan och tar del av den större information som du publicerat där.

Vart sätter du ditt märke?

Det som är så bra med klistermärken är att man kan sätta dem vart som helst. Det finns inte många begränsningar. Men kom ihåg att inte sätta dem på ställen som andra kan ta illa upp om de ser klistermärken på. Du ska heller inte sätta dem på saker som inte är dina eller där du inte har tillåtelse att sätta upp dina klistermärken.

 

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.063