23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Pandemin gav ett uppsving för friluftsbutikerna

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

När pandemin var ett faktum och att resa utomlands var ett minne blott, så vände många svenskar blickarna till vårt egna land.

Friluftsintresset ökade markant och det ledde inte bara till att fler upptäckte naturen på hemmaplan. Även friluftsbutiker fick mer uppmärksamhet och såg ett riktigt uppsving.

Ingen hade kunnat förutspå vad de senaste två åren skulle innebära och företag i alla branscher var snabbt tvungna att ställa om sin verksamhet för att klara av de nya utmaningarna. E-handelsbutiker såg plötsligt många fler beställningar och trafik, medan flera fysiska butiker gick under på grund av kraftigt minskade försäljningssiffror.

Friluftsbutiker var en av vinnarna, tack vare de nyfunna intresset för outdoor och friluftsliv. Etablerade friluftsföretag flyttade ut sin försäljning på nätet och byggde ut sina e-butiker för att hantera alla besökare. Under pandemin har det även dykt upp uppstickare inom outdoorutrustning som till exempel friluftsbutiken Beredd som bygger på 100 procent e-handel. De lyckades snabbt locka till sig en kundkrets och har idag det höga omdömet 4,9 på Trustpilot. Utöver friluftsprodukter har Beredd även satsat på prepping och överlevnad, vilket är ett annat växande intresse i Sverige.

Naturkompaniet är ett väletablerat företag som många anser är synonymt med friluftsutrustning. Även de såg förändrade konsumentbeteenden under pandemin och produkter som liggunderlag, tält och utrustning för vattenrening ökade rejält i omsättning. Enligt Naturkompaniets VD Henrik Hoffman var det förvånande:

– Vissa produktgrupper har stuckit iväg på ett sätt som jag aldrig hade kunnat föreställa mig. En produkt kanske har trefaldigat sin omsättning under en månad mot en normal kurva som har varit ganska statisk över senaste tio åren.

Under 2020 var Naturkompaniets omsättning drygt 675 Mkr, vilket var deras bästa år omsättningsmässigt. Enligt Henrik Hoffman gick e-handeln mycket bra, men de hade även flera butiker som tappade 50 procent eller mer. Naturkompaniet har tidigare fokuserat mest på sina butiker där de satsar på kundbemötande och personalkunskap.

Enligt den nationella SOM-undersökningen för 2020 var intresset för friluftsliv rekordhögt. Det återspeglades även i årets julklapp som blev ett friluftskök. När det inte gick att resa så upptäckte många svenskar naturen på hemmaplan, men det är ännu inte säkert om den nya trenden kommer att fortsätta efter pandemin. Peter Fredman som är professor vid Mittuniversitetet i Östersund berättade för SVT Nyheter att många har vänt sig till organiserade friluftsaktiviteter för att de vill komma igång med sitt nya intresse på rätt sätt. Han tror även att intresset för friluftslivet kommer att hålla i sig efter pandemin.

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.078