23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Rachel Terry förklarar hur man når den första värderingsdrivna digitala generationen

Om bara sex år är vi framme vid 2030, då kommer generationerna Z och Alpha att ha tagit över som den största målgruppen och Det finns tre stora skillnader som skiljer Gen Z från tidigare köpargrupper.

 2030 kommer generationerna Z och Alpha att ha tagit över som den största målgruppen på lyxmarknaden. Med en disponibel inkomst som redan hade nått 360 miljarder dollar år 2022, håller Gen Z snabbt på att bli den mest inflytelserika konsumentgruppen. Utmaningen för lyxvarumärken ligger i hur de ska hantera de markant annorlunda värderingar och förväntningar denna grupp har jämfört med sina föregångare.

Tre stora skillnader
Det finns tre stora skillnader som skiljer Gen Z från tidigare köpargrupper.

1. En prismedveten generation

Gen Z uppskattar värdet och den höga kvaliteten som erbjuds av lyxvarumärken, liksom den personliga upplevelsen och gemenskapen som kommer med dem. Men eftersom de vuxit upp under en period av ekonomisk press är Gen Z också instinktivt priskänsliga. Drivna av den ekonomiska nedgången efter Covid, följt av snabbt stigande inflation, är denna konsumentgrupp mer benägen att leta efter möjligheter att spara, minska onödiga utgifter och så mycket det går reparera och återvinna.

2. En mycket hög standard för beteende och äkthet

Gen Z:s köpbeteende kretsar också kring de värderingar som står i centrum för varje individs identitet. Oavsett om det gäller principer som mångfald och inkludering eller hållbarhet, förväntar sig yngre köpare att deras värderingar ska återspeglas i de varumärken de engagerar sig med.

Äkthet och transparens är icke-förhandlingsbara. Från materialens ursprung till djurvälfärd, tillverkningsförhållanden till reklamkampanjer, förväntar sig Gen Z inte bara öppen och ärlig kommunikation samt åtaganden från varumärken, utan de är också starkt engagerade i att rikta in sig på de som inte lever upp till förväntningarna.

3. Den första sanna digitala generationen

Den sista utmaningen med Gen Z är att deras kanaler ofta är oförenliga med den traditionella lyxupplevelsen. Där även Millennials kunde nås genom mer etablerade former av reklam innan de behandlades med den klassiska, personliga säljupplevelsen, börjar och slutar ofta Gen Z:s kundresa med deras smartphone.

Det som börjar som en viral TikTok-trend kommer oundvikligen att driva mer trafik till onlineplattformar än fysiska butiker. Men oavsett vilket, förväntar sig Gen Z en sömlös övergång och konsekvent varumärkesupplevelse över varje kanal – både fysiskt och digitalt – eftersom de fortfarande värdesätter mänsklig interaktion.

Omfamna vad som är viktigt för dina Gen Z-kunder

Lyxvarumärken anpassar sig redan genom att skapa sömlösa omnikanalupplevelser och kombinera sociala gemenskaper med djupt personliga, digitalt integrerade försäljningsresor.

Samarbeten med Snapchat, Instagram och TikTok, tillsammans med deras modeinfluenser, har bidragit till att bygga både engagerade följare och varumärkesmedvetenhet. Samtidigt erbjuder varumärkesappar möjligheter att leverera uppslukande AR-shoppingupplevelser.

Det är dock inte tillräckligt för att veta var Gen Z gillar att engagera sig. Du behöver förstå de personliga övertygelser som dess medlemmar står för, de förväntningar de har på dig som företag, de orsaker som kommer att vinna deras lojalitet och vad de är villiga att betala som ett resultat.

Den här typen av information kommer du inte att hitta i din transaktionsdata. Det bästa sättet att verkligen förstå deras värderingar och möta deras behov är genom att skapa insikter genom genomarbetade och skräddarsydd datainsamling och analys.

Denna typ av marknadsundersökning kan fylla kunskapsluckorna. Genom att ta direktkontakt med dina Gen Z-kunder och fråga om deras åsikter och övertygelser kan du ta reda på hur du lyckas uppfylla deras krav och var dina konkurrenter har övertaget.

Och eftersom Gen Z är så uppkopplad, erbjuder detta också en möjlighet att utveckla vilken typ av marknadsinsikter som samlas in och hur de analyseras. Med allt från data från appar till påverkan av influensers, har det aldrig funnits mer data tillgänglig för att förstå trender och beteenden.

Resultaten kan förbättra din förståelse för köpbeteenden och hjälpa dig att skräddarsy ditt erbjudande och budskap för att främja varumärkeslojalitet och maximera Gen Z:s betalningsvilja. De kan också utgöra grunden för rekommendationer om hur du bygger din kommersiella modell, från val av försäljningskanal till prisnivåer.

Resultaten hjälper inte bara till att minska riskerna som är inneboende i stora beslut, de kan också besvara kritiska affärsfrågor och säkra stöd från viktiga intressenter.

Gen Z väntar inte

Som den mest värde- och ändamålsdrivna konsumentgruppen hittills, har Gen Z inget tålamod för lyxvarumärken som inte lever upp till deras förväntningar på etik, engagemang eller upplevelse. För att lära dig hur du kan omfamna yngre köpares behov och effektivt engagera denna generation, kontakta våra expertkonsulter på PHG.

Implity Consulting AB
NORRA KUNGSGATAN 1
803 20 Gävleborgslän
Gävle kommun
Sverige
VAT nummer: SE5591561120

Kontaktperson

Ulf Avrin
PHG - Managing Director Europe
+33 7 89 91 69 37 ulfavrin@pearsonhamgroup.com

Sänd till en kollega

0.031