Här är listan – varumärkena som shoppas mest på secondhand
Bakgrunden är modeindustrins tillväxt, det produceras nästan dubbelt så mycket kläder i dag jämfört med före år 2000.
Avfallsmängderna ökar och varje produktionssteg i textil- och modebranschen har miljöpåverkan genom vatten-, material-, kemikalie- och energianvändning.
Att kläder och mode påverkar miljön börjar sjunka in hos konsumenterna som fortsätter att handla på second hand.
Men för att plaggen ska hålla måste de också vara hållbara.
Det uppmärksammar Tradera som uppger att de ser ett tydligt intresse för modemärken med hög kvalitet och tidlös design.
En tydlig trend är också att vi föredrar svenska varumärken.
I rapporten blev Totême årets med populära dammärke medan Our Legacy var störst på herrsidan. Barnklädesmärket Polarn O. Pyret är vanligast i barnsegmentet medan Fjällräven är störst inom outdoor.
Det svenska modemärket Adoore, som grundats av Petra Tungården tilldelas utmärkelsen ”Årets rising star” för mest antal sökningar, sålda plagg, genomsnittspris och genomförsäljningsgrad under de senaste 12 månaderna på Tradera.
Här är hela listan:
Topp 20 klädmärken 2023
1. Fjällräven
2. Polarn O. Pyret
3. Totême
4. Rodebjer
5. Mini Rodini
6. Acne Studios
7. Marimekko
8. Arket
9. Lindex
10. Newbie
11. Peak Performance
12. Gudrun Sjödén
13. Odd Molly
14. Didriksons
15. H&M
16. Adoore
17. Ganni
18. Haglöfs
19. Patagonia
20. Houdini
Topp fem klädmärken dam (inom parentes placering i fjol)
1. Totême (2)
2. Rodebjer (1)
3. Arket (5)
4. Adoore (-)
5. Odd Molly (3)
Topp fem klädmärken herr
1. Our Legacy (1)
2. Stone Island (2)
3. Acne Studios (3)
4. Ralph Lauren (-)
5. Carhartt (4)
Topp fem klädmärken barn
1. Polarn O. Pyret (1)
2. Mini Rodini (2)
3. Lindex (3)
4. Didriksons (-)
5. Newbie (4)
Topp fem klädmärken outdoor
1. Fjällräven (1)
2. Peak Performance (2)
3. Haglöfs (4)
4. Patagonia (5)
5. Houdini (3)
Topp fem "rising stars"
1. Adoore (-)
2. Kuling (-)
3. By Malina (1)
4. Arket (-)
5. Carhartt (-)