23948sdkhjf

”Man måste lära känna sina trogna kunder”

Kundnöjdhet och lojalitet är två viktiga faktorer som får ännu större betydelse i inflationstider när många hushåll håller hårt i plånboken. Polska Comarch förklarar varför företag vinner på att premiera trogna kunder.

Łukasz Słoniewski är Head of R&D – Loyalty & Marketing Solutions på polska Comarch, som är experter på helhetslösningar gällande just lojalitet bland kunder.
– Vi är ett mjukvaruföretag och bygger våra egna produkter. Det som gör oss unika är att vi växer organiskt, vi har inte tagit in en massa pengar från investerare eller köpt upp något annat bolag, våra produkter är våra helt egna. Vi arbetar med många olika branscher och i en del av dem är vi ledande i vårt uppdrag.

”Nu ser vi boomen”

Comarchs fokusområde kallas Loyalty Strategy och handlar om att se till att kunden känner sig sedd. Behov ska tillfredsställas och förväntningar uppfyllas.
Lojalitetsstrategier har funnits länge, men enligt Łukasz Słoniewski har efterfrågan på kunskap i ämnet vuxit på senare tid.
– Nu ser vi boomen för denna fråga. Jag tror att de flesta företag har förstått det här med att kunden kan samla poäng för att sedan byta in dem till olika sorters belöningar, men nu arbetar vi med flera lager av kundens förväntningar. Man måste lära känna de som handlar av en regelbundet, och man måste göra det effektivt genom att använda olika strategier för olika branscher.

Łukasz Słoniewski menar att i och med digitaliseringen blir kraven på både kunskap och verktyg för lojalitetsprogram ännu högre än tidigare.
– Världen förändras fort och det är väldigt enkelt för kunden att jämföra och byta leverantörer av olika varor. Tiden där man gick till samma butik varje gång bara för att den låg nära är förbi, nu när man kan gå in i hundratals butiker online måste man som varumärke bygga en annan relation till sina kunder.

På topplista över kompetenta leverantörer

Comarch har nyligen fått höga placeringar på The Forrester Report, en rapport som guidar marknadsföringsbranschen till de mest kompetenta leverantörerna av lojalitetsprogram. Łukasz Słoniewski poängterar att rapporten är mycket pålitlig eftersom den är oberoende och berättar att Comarch sätter en stor ära i att deras nya satsning på användarvänlighet nämndes i rapporten.
– Vi är glada att de uppmärksammade det, för vi har investerat mycket i själva plattformen. Vi försöker hela tiden förbättra våra tjänster så att även mindre erfarna användare ska kunna navigera enkelt, och eftersom plattformen är molnbaserad öppnas den också för en bredare marknad. Lojalitet blir mer ”mainstream”, även mindre och mellanstora företag vill nu bygga strategier och använda tjänster, och vi som experter kan hjälpa till med både verktyg och kunskap.

Hårda tider = större kundkrav

Łukasz Słoniewski tar upp inflationen och lågkonjunkturen som en anledning för fler företag att förstärka arbetet med lojalitet, för enligt honom är det nu den verkligen behövs.
– I en svår ekonomisk situation förväntar sig trogna kunder att bli belönade med extra bra rabatter och erbjudanden, man vill bli sedd och uppskattad för att man återkommer. Därför vill vi hjälpa företag att få varje kund att känna sig sedd i alla olika sammanhang: Blir kundens profil igenkänd på alla plattformar? Om man ringer kundtjänst, finns all info på plats? Får man samma rabatt i fysiska butiker som online? Dessa jobbar vi extra mycket med nu i tuffa tider, för vi tror starkt på att det är något som är mervärde för kunden.

Företag: Comarch Grundades: 1993
Huvudkontor: Krákow, Polen
Erbjuder: Helhetslösningar för kundvård med fokus på lojalitet
Läs mer om Comarch här

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.187