23948sdkhjf

”Ditt hållbarhetsarbete hjälps av lojalitetsprogram”

Många företag säger sig bedriva ett hållbarhetsarbete, men för en kund kan det vara svårt att förstå vad som menas. Comarchs Magdalena Pudelko förklarar hur ett lojalitetsprogram hjälper både företag och kund att göra medvetna val – och samtidigt ger parterna en bättre relation.

Det sägs ofta att hållbarhet är ett måste för företag i dagens samhälle, men hur långt sträcker sig det begreppet egentligen? Handlar det bara om att kunna visa upp ekologiska produktionssätt eller schyssta arbetsförhållanden?
Enligt Magdalena Pudelko på lojalitetsbolaget Comarch är svaret nej.
– Enkelt uttryckt kan man säga att ett hållbarhetsarbete har ett enda mål: Att framtida generationer får samma tillgång till naturliga källor som vi haft, och inte bara nästa generation utan även deras barnbarnsbarn. Ibland ses hållbarhetsprojektet som dödsdömt, men det finns sätt att arbeta på. Ett av dem är att ändra människans beteenden, och här kommer lojalitetsarbetet in.

Ger kunderna guidning

Comarch som arbetat med lojalitet och kundrelationer i 30 år har kunder i alla branscher, från flygtransport och detaljhandel till B2B. Magdalena Pudelko berättar att företagen ofta kommer till Comarch för att få guidning i hur de kan hjälpa sina egna kunder att göra medvetna, hållbara val.
– Företagen identifierar vilken del av deras erbjudande som är mest hållbar, och därifrån kan man utforma ett sätt som hjälper kunden att ta rätt beslut. Ett kaffeföretag kan till exempel uppmuntra till användning av återvinningsbara muggar eller bönor som kräver mindre vatten för att rostas, medan ett flygbolag kan premiera ett val av biobränsle. Vi hjälper företagen att belöna kunder som använder dessa produkter och tjänster.

Företaget är kundens identitet

Magdalena Pudelko menar att hållbarhets- och lojalitetsfrågorna går hand i hand eftersom dagens kunder idag ställer större krav – och av flera anledningar. En av dem är identitet.
– Kundernas medvetenhet om klimatfrågan är framstående idag. Idag identifierar vi oss mycket med de företag vi handlar av, vilket sätter press på företagen att leva efter samma principer som vi själva gör. Ett bolag kan inte bara sätta hållbarhetsfrågan längst ner i sin årsrapport som de kunde för 20 år sedan, idag måste man visa att man själv bryr sig om frågan, men också om att kunderna har möjlighet att göra rätt val.

Medvetna val ger cirkeleffekt För att visa sitt engagemang har företagen, enligt Magdalena Pudelko, stor nytta av just lojalitetsprogram. Förutom att programmet skapar en närmare relation till kunderna kan det också göra relationen mer personlig.
– Det har alltid varit viktigt att ha kundens behov i fokus, och gällande hållbarhet kan man se det som en cirkel: Företagets beslut, som hjälper kunden att göra ett bra val, gör att kunden vill stanna hos företaget – vilket ”ger tillbaka” till varumärket. Lojalitetsprogram är ett utmärkt sätt att kommunicera med kunden om sin hållbarhetsagenda och skicka en tydlig signal om att man som företag vill förbättra sitt arbete. En lojalitetsplattform är inte bara ett sätt att behålla kunder, utan även för att prata med kunderna ifråga på ett personligt sätt. 

Fakta

Företag: Comarch
Grundades: 1993
Huvudkontor: Krákow, Polen
Erbjuder: Helhetslösningar för kundvård med fokus på lojalitet
Länk

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078