Nu tar Power över Mediamarkt – siktar på lönsamhet redan 2024
Det var i mitten på februari som affären mellan den norska elektronikkedjan Power och Mediamarkt blev klar. Power Sweden, ett helägt dotterbolag till Power, förvärvade 100 procent av Mediamarkt Sverige. Juridiskt sker övertagandet av den tyska kedjans 29 varuhus i Sverige under tisdagen.
– Sedan affären blev klar har jag och 100 av mina kollegor byggt planer, strategier och försökt tänka ut lösningar på alla utmaningar vi tror att vi kommer att ha framför oss. Det handlar om bland annat e-handel, upplärning, marknadsföring och logistik, säger Robert van Toor, vd för Power Sverige, och lägger till:
– Jag tror att det här är den största retailtransformationen i Sverige på de senaste tio åren.
Power inleder med att göra om varuhusen och utbilda personalen i sina system. Därefter är tanken att satsa på marknadsföringen och få ut ordet om det nya varumärket.
– Det är i sig en stor åtgärd att göra om varuhusen och ändra till våra system men sedan ska vi också utbilda 1 300 människor i de systemen och våra rutiner. Att få alla att lära sig om företaget, vad vi står för och hur vi ska skapa succé tillsammans är nog en av de största utmaningarna. När det är klart kommer vi att trycka på knappen och marknadsföra vårt varumärke på bred front, säger Robert van Toor.
Varför kommer det att gå bättre för er än för Mediamarkt?
– Jag tror att elektronikbranschen i Norden är bland världens tuffaste. Men vi ser att vi får starka synergier i och med att det blir ytterligare en del i vår nordiska portfölj. I och med den här affären kommer vi finnas i samtliga nordiska länder. Vi kommer att finnas i 270 varuhus, omsätta 20 miljarder och ha totalt 6 000 anställda. Med det får vi bättre inköpskraft och kan handla i större volymer vilket får effekt på priserna.
Det är ännu inte klart exakt när den breda marknadsföringen och öppningen av Power sker. Tanken är att det ska ske i höst och att resten av året ska ses som en etableringsperiod.
– Vi ska lägga grunden för Power i år och investera mycket i medarbetarna. Redan nästa år, 2024, har jag ett ambitiöst mål om att vi ska bli lönsamma. Jag tror att vi ska bygga rätt bas att stå på innan vi expanderar och gasar. Men det kommer vi att göra från och med 2025. Vi ser en del vita fläckar på den svenska kartan. Vi tittar på 10 varuhuslägen på kort sikt och sedan 30 på längre sikt som vi har god tro på, säger Robert van Toor.