"Vi har inga köttbullar, bara dansk design". Så låter det från det danska möbelvaruhuset Ilva när de i en stor reklamkampanj kommunicerar med sina svenska kunder. Snart öppnar bolaget sin femte butik i södra Sverige, men det finns även planer på att öppna en sjätte butik i en inte allt för avlägsen framtid.
– På Ilva har vi definierat en ambitiös expansionsplan för de kommande åren. Nästa varuhus ska stå klart innan årsskiftet, tyvärr är vi inte redo att säga exakt var än. Eftersom de sista detaljerna först måste falla på plats, säger vd Martin Hallund till Dagens Handel.
Kungsbacka, Uddevalla, Borås, Växjö, Jönköping, Linköping och Norrköping. Det är några av städerna som väckt intresse. Men vilken av städerna det till slut blir avgörs om rätt hyreskontrakt och läge erbjuds. Även butikens storlek är beroende på stadens storlek och läget för butiken, fortsätter Martin Hallund.

I en intervju med Dagens Handel i november 2022 var planen desto tydligare. Då skulle möbeljätten öppna fyra nya butiker på ett år och alltså fördubbla antalet svenska butiker. Men den planen blev aldrig verklighet.
– Tyvärr har utmaningarna varit att vi inte har erbjudits rätt placeringar och möjligheter. Men under de senaste månaderna har vi kunnat konstatera att en del sker inom detta område, och det är också därför vi går ut och kommunicerar våra tillväxtplaner aktivt och brett i media, säger Martin Hallund.
Samtidigt står detaljhandeln inför stora utmaningar då det ekonomiska läget innebär att många av hushållens budgetar stramas åt. För första gången sedan 1990-talet är detaljhandelns volymutveckling negativ, enligt en rapport från HUI.
– Den geopolitiska instabiliteten, höga räntor och stigande inflation märks även i våra varuhus, men samtidigt upplever vi att intresset för Ilva och våra möbler har ökat på den svenska marknaden de senaste månaderna, säger Martin Hallund.
Ilva ägs av Lars Larsen Group där även kedjorna Jysk och Bolia ingår.