Alewalds välkomnar ny butik – hög personaltäthet framgångsrecept
Torsdag den 8 februari öppnar butik för Alewalds Quality Outlet på Drottninggatan 78 i Stockholm. Butiken om 190 kvadratmeter blir en renodlad dam- och barnbutik medan den befintliga outletbutiken på Kungsgatan 68 i Stockholm framgent ska föra ett herrsortiment.
Dock återöppnas även den butiken efter lättare renovering på torsdagen.
– Vi har letat en till lokal i Stockholm länge och här har vi hittat rätt. Tillsammans med Axfast har vi haft möjlighet att fräscha upp lokalen inför öppning. Drottninggatan är ett bra läge och det är många människor som rör sig upp och ned för gatan till jobb och bostäder. Jag har provgått många gånger innan vi tog beslutet att öppna så nu känns allt väldigt bra i magen. Det är inte heller så långt till de andra butikerna på Kungsgatan så det blir en bra lösning när vi inte kan ha butikerna vägg i vägg, säger Anders Engström, vd, till Dagens Handel.
Uppdelningen i en herr-och respektive dam- och barnbutik gör det också möjligt att tillhandahålla ett bredare sortiment i butikerna och framgent behöver personalen inte plocka plagg och produkter fram och tillbaka till lagret.
– I Uppsala har vi haft förmånen att kunna ha koncepten i samma lokal och dessutom vägg i vägg med vår ordinarie butik och det är klart att det är ultimat på många vis. Där har vi också haft en outlet sedan 2015 och kunderna förstår konceptet och hur vi tänker och det har verkligen satt sig. Men jag vet att detta blir en bra lösning, säger Anders Engström vidare.

Sportbranschen har på många vis vacklat under den senaste tiden och rapporter om vinstras, kris, butiksstängningar och konsumenter som håller hårdare i plånboken har duggat tätt.
Men det är inget som Anders Engström känner igen sig i, åtminstone inte i den egna verksamheten. För Alewalds har det varit precis helt tvärtom.
– Det är klart att pandemin var ett uppsving för branschen totalt sett men vi har hållit i och har alltjämt hållit oss relevanta både inom kläder och hårdvara. Att det sedan blev en riktig vinter gjorde också sitt till försäljningen och vi ser ingen minskning utan faktiskt tvärtom. Våra duktiga leverantörer ska också ha en eloge då de levererar ett sortiment som våra kunder efterfrågar. I dag är ju branschglidningen mellan sport och mode inget nytt och människor använder plagg från outdoormärken även på jobbet och i vardagen.
Anders Engström är också noga med att poängtera vikten av hög service och att satsa på hög personaltäthet.
– Vi är väldigt personalintensiva och det är också viktigt att personalen speglar våra kunder och därför finns ett brett åldersspann även bland våra anställda. De kan våra produkter utan och innan och är själva ute i skog och natur. De vet vad de pratar om och det är otroligt viktigt, inte minst om du ska sälja kvalitetsmärken.
Han lyfter även fram den trogna kunden som en del i framgångarna.
– Vi har 130 000 medlemmar i vår kundklubb och vi värnar alltid litet extra om stamkunderna och belönar dem vilket också är viktigt om du ska få ha dina kunder kvar. Vi tror på fysisk retail och även om vi har webbutik och har ökat även i den kanalen, inte minst sedan pandemin, så står webbförsäljningen för runt 8 procent av omsättningen. Det må låta som en trött klyscha men den riktigt välkomnande och kunniga servicen du kan ge i butik och fysisk miljö kan du aldrig ge online.

Med nyöppningen på Drottninggatan har anrika Alewalds tre butiker i Stockholm och två butiker i Uppsala samt e-handel. I Uppsala finns aktören på Östra Ågatan 27 och Gamla Torget 1. I Stockholm har aktören varit Kungsgatan trogen sedan i mitten av 1990-talet.
– Kungsgatan i Stockholm har blivit en riktig affärsgata för sport och outdoor och där trivs vi väldigt bra med både vår ordinarie butik på Kungsgatan 32 och vår Alewalds Quality Outlet på Kungsgatan 68. Men nu hoppas vi att våra kunder också ska hitta till Drottninggatan. Jag tror och hoppas på köer utanför butikerna under premiärdagarna, säger Anders Engström.
Artikeln är en del av vårt tema om Butiksöppning.