23948sdkhjf

Lykos största förändring på 16 år – AI blir ny säljare

Lyko lanserar en AI-tjänst som ska guida kunderna till rätt produkter.

AI-tjänsten kommer att kallas Lyko AI. Den kommer att finnas tillgänglig i Lykos app där kunderna kan chatta för att få mer personliga rekommendationer utifrån sina önskemål. 

– Detta är den största förändringen som skett sedan vi startade bolaget 2008. En kund som behöver ett schampo har haft svårt att välja i ett utbud online på över 2000 olika schampon och besöket på lyko.com har sannolikt inte lett till köp. Till skillnad från i butik där personalen har kunnat guida kunden utifrån behov och preferenser vilket oftare leder till köp, säger Rickard Lyko, vd och grundare på Lyko, i ett pressmeddelande.

Tanken är att AI-tjänsten ska använda sig kundens köphistorik för att bedöma preferenserna. Sedan ska den även kunna hjälpa till med att lägga till produkter i varukorgen. 

– Online har sökfunktionerna varit begränsade och det är svårt att sortera bland alla produkter. Lyko Ai kommer förändra hur användare interagerar med vår onlineplattform och vårt sortiment. Förhoppningsvis kommer det leda till att kunder hittar till nya spännande produkter och kategorier, säger Rickard Lyko.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094