23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Motonet gasar vidare – öppnar två nya varuhus

En strategisk fördel att öppna i två närliggande städer, enligt marknadschefen.

Finska Motonet fortsätter med sina etableringar i Sverige i en rasande takt. Kedjan avslöjar nu ytterligare två varuhus i Jönköping och Linköping som planerar att öppna under första halvan av 2025.

Det var i september i fjol som Motonet öppnade sitt första svenska varuhus i Sundsvall och sedan dess har den finska biltillbehörskedjan redan hunnit öppna varuhus i Örebro och tecknat hyresavtal för varuhus i Västerås, Umeå och Gävle.

I Linköping öppnar kedjan i handelsområdet Tornby och tar över en före detta padelhall på cirka 3 000 kvadratmeter.

Båda varuhusen ska erbjuda sevicetjänster; som släputhyrning, bilstäd, cykelunderhåll och snabbservice. I Jönköping kommer även en verkstad att ingå.

Trots att det bara är drygt 13 mil mellan de två nya varuhusen anser marknadschefen Alexander Koksvik att det är en strategisk fördel – både ur ett marknadsförings- som logistikperspektiv.

– Effektiv marknadsföring kommer att stärka Motonets varumärkeskännedom i ett stort upptagningsområde söderut, vilket också gynnar vår snabbt växande e-handel, samtidigt som den geografiska närheten möjliggör en effektiv logistiklösning mellan städerna, säger han i ett pressmeddelande.

I en tidigare intervju med Dagens Handel berättade kedjans Sverige-vd Johan Ljung om den långsiktiga expansionsplanen och målet till lönsamhet.

– Vi är ett väldigt lönsamt företag i Finland. Med en välmående affärsidé och koncept. Det kopierar vi till 90 procent i Sverige och så gör vi de lokala anpassningarna som krävs. Vi är övertygande om att vi ska lyckas i Sverige också, sa han då.

Butiksöppning Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11