Motonet gasar vidare – öppnar två nya varuhus
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/103640257.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=688&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=399&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=1&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=383&accessToken=3f3a81bb58fa55a1af6826d37d559e8da9c27b5683bdae71a4d74710c55910d1)
Finska Motonet fortsätter med sina etableringar i Sverige i en rasande takt. Kedjan avslöjar nu ytterligare två varuhus i Jönköping och Linköping som planerar att öppna under första halvan av 2025.
Det var i september i fjol som Motonet öppnade sitt första svenska varuhus i Sundsvall och sedan dess har den finska biltillbehörskedjan redan hunnit öppna varuhus i Örebro och tecknat hyresavtal för varuhus i Västerås, Umeå och Gävle.
I Linköping öppnar kedjan i handelsområdet Tornby och tar över en före detta padelhall på cirka 3 000 kvadratmeter.
Båda varuhusen ska erbjuda sevicetjänster; som släputhyrning, bilstäd, cykelunderhåll och snabbservice. I Jönköping kommer även en verkstad att ingå.
Trots att det bara är drygt 13 mil mellan de två nya varuhusen anser marknadschefen Alexander Koksvik att det är en strategisk fördel – både ur ett marknadsförings- som logistikperspektiv.
– Effektiv marknadsföring kommer att stärka Motonets varumärkeskännedom i ett stort upptagningsområde söderut, vilket också gynnar vår snabbt växande e-handel, samtidigt som den geografiska närheten möjliggör en effektiv logistiklösning mellan städerna, säger han i ett pressmeddelande.
I en tidigare intervju med Dagens Handel berättade kedjans Sverige-vd Johan Ljung om den långsiktiga expansionsplanen och målet till lönsamhet.
– Vi är ett väldigt lönsamt företag i Finland. Med en välmående affärsidé och koncept. Det kopierar vi till 90 procent i Sverige och så gör vi de lokala anpassningarna som krävs. Vi är övertygande om att vi ska lyckas i Sverige också, sa han då.
Artikeln är en del av vårt tema om Butiksöppning.