Plastpåseskatten försvann men prissänkningen uteblir i två av tre butikskedjor
När plastpåseskatten infördes våren 2020 sjönk kraftigt användningen av bärkassar i plast. Svenskarna vande sig vid att ta med egna bärkassar eller gå över papperspåsar istället.
När Zmarta gör ett nedslag den 5 november på Mall of Scandinavia granskades totalt 100 butiker. Av 19 butiker som erbjuder plastkassar har 13 butiker fortfarande inte sänkt priset trots att skatten försvunnit.
Bland de som ännu inte sänkt priserna på plastpåsarna finns flera välkända aktörer, bland annat Clas Ohlson, Hemtex, Apoteket, Glitter och Webhallen. Andra kedjor har visserligen sänkt priset på plastpåsarna något, men sänkningen motsvarar inte den tidigare skatten på tre kronor.
Klädkedjan Kappahls minsta plastpåse kostar fortfarande fyra kronor, ett pris som kedjan valt att behålla "då det finns en risk för att påskonsumtionen nu går upp om påsarna blir billigare". Kappahl har däremot sänkt priset på den största varianten – men bara med en krona. Både Kappahl och Lindex skänker emellertid överskottet från plastpåseförsäljningen till välgörenhet, enligt Zmarta.