Den svenska detaljhandeln är inte främmande för ovanliga satsningar och nyskapande kommunikationsstrategier. Men de brukar inte dugga alltför tätt inpå varandra. Just i september har det däremot blivit så att innovationen fått stå i centrum.
Under förra veckan meddelade det svenska doftvarumärket Koyia lanseringen av sin första fysiska butik. Det uppges vara en obemannad butik där kunderna inte betalar för produkterna i pengar – utan med tid. I stället för 599 kronor kräver butiken 599 sekunders närvaro utan mobil.
Butiken, som tagits fram tillsammans med designerduon Lucas och Tyra Morten, beskrivs som en delvis konstinstallation där Koyia Perfumery vill att besökarna ska fråga sig ”vad händer om vi saktar ner och betalar med närvaro istället?”
– I en tid där allt kretsar kring snabba resultat och där konsumenter hetsas till att köpa allt mer, allt fortare, vill vi bidra med något som får oss att sakta ner. Koyia Perfumery är troligen världens långsammaste butik, säger Ylva Nestmark, medgrundare av Koyia.
Butiken har ingen adress, utan kunderna ska kunna orientera sig till butiken med hjälp av koordinaterna 57°16'08.3"N 14°10'45.6"E.
Denna vecka meddelade även köpcentrumet Frölunda Torg i Göteborg att en butik där varorna är gratis ska öppnas. Tanken är att fylla Gratisbutiken med återbrukade varor som besökarna kan ta med sig hem samtidigt som de lämnar av något som de inte längre använder. För några år sedan genomfördes en liknande satsning.
– Vår första satsning på Gratisbutiken fick ett fantastiskt gensvar från våra besökare. Engagemanget var enormt, både på plats och i sociala medier och vi fick in mängder av fina saker. Det var tydligt att många ville bidra och göra gott för andra. Besökarna har fått välja och det känns fint att återigen kunna välkomna Gratisbutiken på Frölunda Torg. Nu hoppas vi på att den ska få ett ännu större genomslag och ser fram emot kommande veckor, kommenterar Terese Carlson, marknadschef på Frölunda Torg, i ett pressmeddelande.
Butiken uppges vara en del av Frölunda Torgs långsiktiga hållbarhetsarbete.
– Vi hoppas på riktigt många besökare till Gratisbutiken. Kanske blir den till och med ett utflyktsmål i höst som engagerar och inspirerar både nya och återkommande besökare. Allt som eventuellt blir över när Gratisbutiken stänger skänks till välgörenhet, kommenterar Terese Carlson.