Regeringen meddelade under onsdagen att arbetsgivaravgifterna för unga mellan 19 och 23 år sänks med en tredjedel, från den 1 april 2026 till och med den 30 september 2027. Att den gamla ungdomsrabatten återinförs är något som välkomnas av Svensk Handel.
– Som Sveriges största bransch för unga anställda är det här naturligtvis mycket goda nyheter. Vi är en av de branscher som tydligast och längst har efterfrågat sänkta arbetsgivaravgifter. Det skapar möjlighet till fler arbetstillfällen och arbetade timmar, inte bara för unga. Det hjälper också till att öka konkurrenskraften och förhoppningsvis lätta på den ekonomiska bördan för många pressade handelsföretag, kommenterar Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Svensk Handel hyllade nyligen även flera andra av regeringens budgetsatsningar, bland annat jobbskatteavdraget, en sänkt matmoms och en minskad elskatt. Just arbetsgivaravgifterna vill branschorganisationen däremot ha en permanent sänkning av och inte bara en tillfällig.
– Höga arbetsgivaravgifter är ett av de största tillväxthindren för företagen, och därför är det mycket positivt att regeringen nu har lyssnat på stora delar av näringslivet. Förhoppningen är nu att denna sänkning förblir permanent och att vi på sikt närmar oss OECD-snittet. Detta krävs för att säkerställa Sveriges framtida konkurrenskraft – inte minst inom handelsbranschen, säger Sofia Larsen.
Enligt Svensk Handels statistik startar var femte person sitt arbetsliv inom handeln. Nära 100 000 unga arbetar i branschen. Branschorganisationen uppger även att svenska företag betalar cirka 12 procentenheter mer i arbetsgivaravgifter än sina konkurrenter i andra länder, vilket motsvarar 30 miljarder kronor per år.