23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.
Sponsrat innehåll

Experten tipsar: Så kommer ni igång med AI inom digital handel

AI är på allas läppar, men var börjar man? Vilka är de största fördelarna? Vad är en vanlig fallgrop? Frågorna är många - här är tipsen för att komma igång med AI i digital försäljning.

En som har svar på några av frågorna är Malin Bodolla, CMO på Litium, som är ett av Nordens ledande bolag inom digital handel. Litium släppte nyligen rapporten ”The Rise of AI in B2B Digital Commerce”, som sammanställer hur över 900 nordiska beslutsfattare inom B2B förhåller sig till AI i sin digitala försäljning. Enligt Malin finns det stora vinster att hämta när man väl tar steget in i AI-världen.

– Först och främst finns det en större komplexitet i en affär inom B2B jämfört med B2C, för köpen kräver ofta mycket detaljerad information. Många B2B-företag upplever att den personliga relationen är svår att översätta till en digital kanal, men vi ser att majoriteten faktiskt har någon form av digital försäljning – om så bara i form av en produktwebb. När grunden för digitalisering väl är på plats kan AI ta arbetet vidare genom att automatisera repetitiva uppgifter och frigöra tid för det som skapar mest värde: Relationer, rådgivning och strategiska beslut.

Vilket område börjar man med?
I rapporten poängteras att AI-verktygen måste användas med omsorg – en människa behöver fortfarande vara involverad och säkerställa kvaliteten på AI-genererat arbete. Frågan är då var man börjar, och hur man bygger den kompetens som krävs.

– För bolag som säljer produkter är produktbeskrivningar ett bra område att starta med, säger Malin Bodolla. Det är något man gör gång på gång och som ofta kräver översättning till fler språk. En marknadsavdelning kan också låta AI skapa innehåll till fler kanaler – så länge man ser till att det inte blir för generiskt. Det bästa sättet att komma igång är att titta på vilka uppgifter man gör vid upprepade tillfällen som skulle kunna gå att automatisera.

Ingen färdig lösning för alla
Litiums rapport bekräftar att de tillfrågade B2B-företagen oftast använde AI inom just området marknadsföring, därefter datadriven analys, försäljningsoptimering, kundsupport och personalisering. Enligt Malin Bodolla är det avgörande att börja med ett specifikt område.

– Inom B2B ser vi ett stort intresse för AI, men man lyfter också risker och känner att det är lite ovant att ta sig an det här. En bra idé är att börja med ett avgränsat område för att testa innan man kör igång något live i stor skala. Man får hela tiden ha örat mot rälsen och vara medveten om att saker kan gå snett – och då ha möjlighet att justera snabbt.

Malin understryker att alla företag är olika, och därmed har olika tillvägagångssätt.

– En vanlig fråga jag får är ”Hur gör andra?”, men det finns inget färdigt recept. Man kan titta på hur andra företag har gjort och dela med sig av sina egna erfarenheter, för om vi i de nordiska länderna ska gå i täten och ligga långt fram i utvecklingen så är det viktigt att samarbeta och våga vara lite bjussig. Visst finns det en risk att det går lite fel ibland – men det finns också en stor möjlighet att resultatet blir jättebra.

Om bolaget

Bolagets namn: Litium
Grundades: 1998
Stad: Stockholm

Erbjuder: Litium erbjuder en flexibel och skalbar e-handelsplattform som kombinerar e-handel, PIM och CMS i en integrerad lösning. Plattformen är anpassad för B2B, B2C och B2B2C och stödjer snabb implementation, personalisering i realtid, avancerad produkt- och orderhantering samt global expansion med flera språk och valutor. Vi erbjuder även en tillväxtbaserad affärsmodell med låg total ägandekostnad och starkt partnernätverk för långsiktig framgång.

Länk: www.litium.se

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047