Den 6-10 februari 2026 slås portarna upp på Ambiente, den viktigaste design- och detaljhandelsmässan som, tillsammans med systermässorna Christmasworld och Creativeworld, samlar utställare från 170 länder.
– Det är det största eventet av alla, med 5 000 utställare och många produktgrupper är det mässan man måste vara på, säger Mattias Dahlquist, vd för Messeforum och Messe Frankfurts officiella representant i Sverige.
Han noterar att den Frankfurtbaserade mässan arrangerats sedan 1990 och lockar uppemot 150 000 besökare.
En one-stop-shop
Redan i september var Ambiente nästan fullbokad. Det bådar gott noterar arrangörerna, som beskriver mässan som branschens "one-stop-shop" och den största globala plattformen för personliga möten och robusta supply chains.
– Här ska man kunna hitta allt som gör livet vackrare, både hemma, på hotell och restauranger eller på offentliga ytor, förklarar Philipp Ferger, mässansvarig på Messe Frankfurt.
Han utlovar inspiration i världsklass på Ambiente, som är indelad i tre sektioner; Dining (med allt för kök, hushåll och porslin), Living (med inredning, möbler och dekoration) samt Giving (med fokus på presentartiklar).
Framtidens färger
2026 års upplaga trycker extra hårt på hospitality och inredning, med större ytor där besökarna ska få bekanta sig med framtidens färger, former och material och ett fullmatat seminarieprogram som ska säkerställa att de åker hem med nya kunskaper och massor av inspiration.
Även Horeca (produkter för hotell, restaurang och café/catering) lyfts fram 2026. Segmentet har utvecklats, inte minst på möbelsidan, och allt som behövs för att skapa inbjudande miljöer utlovas; från dukar till porslin och köksmaskiner.
Det vankas också guidade mässturer och helt nya och innovativa utställningskoncept. Mässan bjuder dessutom på matlagningsprogram, kända gäster och andra liveevent.
Proffsig matchmaking
Ett uttalat mål är att skapa mer än bara slumpartade leads när folk möts i mässgångarna; professionell "matchmaking" ska underlätta affärer före, under och efter mässan.
Startskottet för den digitala delen av nätverkandet i app och på hemsida drogs igång redan i september.
Inköpare och leverantörer kan därmed få kontakt långt innan mässan dras igång, en ny algoritm ska dessutom föreslå bra och verifierade kontakter och arrangörerna noterar att detta digitala nätverk är tillgängligt året runt.
Bjuder på insidertips
Mattias Dahlquist bjuder på ett par insidertips inför det späckade eventet.
– Anställda på företag med en omsättning på över en miljon euro kan ansöka om VIP-biljetter som ger tillgång till:
- Fri entré under alla mässdagar
- Gratis kollektivtrafik
- Tillgång till Business Club Lounges med catering, WiFi, garderob och concierge-service.
Ansök till Messe Frankfurt Business Club här.
Ett annat hett tips är att boka flyg och boende snarast möjligt.
– Priserna höjs efterhand och hotellen blir fullbokade, säger han.
Biljett till mässan kan du köpa här.