23948sdkhjf

Nya grepp i färghandeln

Hemfixartrenden har gett ett uppsving för färghandeln under en längre tid. Men nu märks en avmattning. Inspirerande inredning, design och ljus kan ge ny fart åt branschen.

Färghandeln har haft en allmän nedgång i år, jämfört med ett gott 2002. Då växte branschen närmare 5 procent i löpande priser enligt Handelns utredningsinstitut. - Vi håller positionerna rätt bra. Avmattningen i branschen tror jag främst avspeglar proffsmarknaden, säger Jonas Karlsson, marknadsföringschef på Flügger. Ytterligare en orsak är att färgfackhandeln har tappat mot byggvarukedjorna, som säljer mer och mer färg. - Det är en utveckling som pågått ett par år och som nu accelererar. Men vi säljer enbart våra produkter via vår egen fackhandelskedja. För att stärka sitt varumärke har Flügger det senaste 1,5 åren gått mer och mer över till annonsering i populärpress och satsat på inspirerande bilder. Broschyrserien "Idéer och hur" är en del i nysatsningen. - Det har varit riktat mot en kvinnlig målgrupp och det ser vi har gett resultat. På bolagets webbplats kan kunden själv testa att måla om ett rum, med lister, tak och väggar. - Tanken är att väcka intresse och få folk att sedan besöka färgaffären för att få de mer riktiga råden. Även Alcro Beckers satsar stort på att ge privatkunderna inspiration. Sedan ett år har Alcro nyhetsbrevet Koll som handlar om inredning, design och belysning. Här intervjuas kändisar inom området. Kai Piippo , som har ansvarat för ljussättningen på bland annat Ishotellet och Nordic Light Hotel, tipsar bland annat om att kunden faktiskt kan låna hem armaturer från lampbutiken. Och kunden måste våga experimentera med samspelet mellan ljus och färg. - Vi vill bjuda på inspiration. Ljuset är en väsentlig del för att resultatet blir bra, säger Björn Lindgren, regionchef på Alcro. Han är övertygad om att färg är mode, även om cyklerna är betydligt längre än inom till exempel klädbranschen. I den årliga färgkollektionen Alcro Designers, AD, får fem framstående inredare och arkitekter välja ut tio kulörer som de anser ligger i tiden. - Man målar inte om för att det är slitet, utan för att man vill förnya sig. Det finns ett stort intresse för inredning. Det märks inte minst på de många programmen på tv som handlar om detta. Draghjälp från tv Ett av populära inspirationsprogrammen just nu är SVTs "Nya rum" med Ernst Kirchsteiger som programledare. Ett avsnitt sågs nyligen av 1,2 miljoner tittare. Anneli Mencin är projektledare och tv-producent för både "Nya rum" och "Sommartorpet". Även hon framhåller betydelsen av inredningen och färgerna. - Lättast att ta till sig som tv-tittare är när vi visar det här före och efter. Det handlar mycket om själva inredningen, färger och former. De stora byggprojekten kan vara svåra att redovisa i tv. Det är lättare att ta till sig det du slås av rent visuellt när du tittar in i ett rum. Det kanske inte alltid är var väggen sitter men hur den ser ut.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.402