23948sdkhjf

Ta bort angiveriet i konkurrens- lagen

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Kommissionen föreslår ett system som gör ett ”slut på onödig byråkrati och onödiga kostnader för företagen” vad gäller kartellsamarbetsavtal. Är det inte också dags att slopa angiverisystemet i den svenska konkurrenslagen, undrar debattskribenten Stefan Ravelin.

Många har uttalat att det är viktigt att de konkurrensrättsliga bestämmelserna är lika i samtliga EU-länder. För första gången på länge är frågorna om konkurrens och tillväxt nu samlade hos en och samma minister genom näringsminister Leif Pagrotsky. Detta ger hopp om en ny insikt om nödvändigheten av samarbete mellan företag för effektivitet och tillväxt och till nytta för konsumenten. Sverige har okritiskt anammat EUs konkurrensregler. Genom 1993 års konkurrenslag förbjöds i princip allt konkurrensbegränsande. Inget ansvarigt organ brydde sig om att undersöka omfattningen av det kartellsamarbete som då förbjöds. Ett system med tillståndsgivning för kartellsamarbete genom ”icke-ingripandebesked” eller ”undantag” infördes. Från EU har nu aviserats stora förändringar i den administrativa behandlingen av konkurrensbegränsande kartellsamarbete genom den så kallade ”moderniseringsprocessen” (EG 1/2203). Tillståndsprövningen för kartellsamarbete ska upphöra. Förordningen träder i kraft den 1 maj i år. I framtiden ska för avtal som kan påverka samhandeln mellan EU-länderna införas så kallade självcertifiering. Detta innebär att företagen själva ska bedöma om samarbetet står i överensstämmelse med EUs konkurrensregler. genomförs ”moderniseringen” i Sverige, som föreslås i ”Reformerad konkurrensövervakning” (SOU 2003:73), kommer vi i Sverige att ha ett liknande system som gällde före 1993. Även då ålåg det företagen att själva bedöma om ett avtal stod i överensstämmelse med dåvarande konkurrenslag och den praxis som hade utvecklats. EU-kommissionen synes inte ha behandlat behovet av information om kartellsamarbetsavtal. Inte heller har det behandlats i nyss nämnda betänkande eller i Konkurrensverkets remissvar över betänkandet. Ska Sverige igen gå helt i EUs ledband eller kommer Leif Pagrotsky att välja en vettig linje? Det är otillfredsställande att horisontella prisöverenskommelser, samarbete vid lämnande av anbud, kvot- och marknadsdelningsavtal ska kunna tillämpas utan konkurrenters eller konsumenters kännedom. Information om sådana avtal, om de inte är bagatellartade, borde lämnas till Konkurrensverket. Anmälningsskyldighet och någon form av kartellsamarbetsregister bör finnas, så att företag och allmänheten informeras om tillåtna och otillåtna samarbetsavtal. Sverige har på ett föga hedrande sätt slaviskt följt EUs regler och system på det konkurrensrättsliga området vilket har fått till följd att nyttigt och tillväxtsbefrämjande kartellsamarbete har motverkats. Ända sedan Judas angav Jesus har angiveri uppfattats som en av de mest förnedrande inslagen i mänskligt beteende. Ändå har detta införts i svensk konkurrenslagstiftning genom att företag som deltar i en olaglig kartell anmäler sina ”vänner” – avtalspartner – till Konkurrensverket, kan slippa konkurrensskadeavgift. Leif Pagrotsky borde ta bort detta förnedrande inslag. Det finns bättre alternativ. Kriminalisera deltagande i grovt skadliga karteller och låt deltagarna personligen bli ansvariga för konkurrensskadeavgiften. Då försvinner nog lusten att sluta skadliga kartellavtal. Stefan Ravelin Euro-Competition. Har tidigare arbetat på Konkurrensverket och på näringsdepartementet.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Nyhetsbrev

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Arkiv

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Här slår Stadium igen butiken

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.125