23948sdkhjf

Pälsmössa till personalen

Våren är här - nu kan jag äntligen våga mig in på en shoppinggalleria. Att handla innan utomhustemperaturen når över tiogradersstrecket är helt enkelt en omöjlighet. Varför? Det är för varmt, helt enkelt, skriver Martin Vårdstedt i sin krönika.

Där står man, påpälsad med ylletröja och vinterjacka, halsduk och mössa I NORMAL RUMSTEMPERATUR, och förväntas handla kapitalvaror för tusentals kronor. Det går inte. Hur jag än försöker kommer svetten fram i pannan, irritationen växer, yrseln tilltar medan jag försöker förstå vad expediten säger - om du väljer optisk zoom med fyramiljoner megapixel - och jag är nära att slå till honom där han står i sin svala pikétröja med radiohandlarens lilla logga på bröstfickan. Nej, jag är ingen bra inomhuskund på vintrarna. Men å andra sidan, jag kan ju knappast vara ensam om detta. Fråga vem som helst, och de säger att julhandeln är det värsta de vet. Fråga vem som helst, att vara för varmt klädd är extremt irriterande. Det här kan inte vara bra för handeln. Det kan inte vara rimligt att fem personal ska sätta temperaturen medan femhundra kunder blir så förbannade att de inte kan tillbringa mer än ett par minuter i varje butik, och är det kö går de inte ens in. Garderob i dörren? Nej, jag tror inte det. Men sänk inomhustemperaturen på vintrarna till tolv-femton grader, klä upp personalen i snygga tröjor och sälj massor av prylar till nöjda kunder med gott om tid att strosa och handla. Och spara energi samtidigt! Det här är inget lösryckt påhitt. Faktum är att ”butiksupplevelsen” är ett allt viktigare område för företag och marknadsförare, och de senaste åren har utvecklingen gått snabbare än någonsin. Man har förstått hur viktigt det är att kunden känner sig sugen på att handla och inte bara blir trött, att sortimentet hänger ihop och är upplagt begripligt och att butiken hänger ihop med den känsla man får i reklamen. I Sverige ligger vi en bit efter USA och England på det här området, men det finns några företag som förstått hur viktig helhetsupplevelsen är för framgången. Ikea till exempel. Det är ingen slump att det finns fik på varje våning, att det sitter roliga små skyltar överallt. Och smartast av allt: att man får korv för fem kronor vid utgången för att man ska gå hem med känslan att Ikea är så himla bussigt billiga – fast man just köpt möbler för åttatusen spänn på Ikanokrita. Martin Vårdstedt Journalist

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141