23948sdkhjf

En Big Mac & ett samvete, tack!

Någonting stort och symboliskt har hänt. McDonalds i USA slutar sälja Super Size-menyer. I över 30 års tid har snabbmatkedjorna ökat den genomsnittliga portionsstorleken per kund. Volymen läsk per kund har tredubblats osv. Personalen har trimmats att sälja på gästen en plusmeny. Läs Mats Wallins krönika om att bygga varumärke utan socker.

En genomsnittsamerikan har nästan 100 g mer mat på sin tallrik än en fransman vid varje måltid – hemma eller på restaurang. Vid spektakulära aptitexperiment vid University of Illinois har man kommit fram till att stora portioner ger större konsumtion – även när det smakar illa och den som äter är mätt. Tobaksrökningen har länge varit ohotad etta på ”Killer of Americans”- topplista. Inom det närmaste året går ”ohälsosamma kostvanor och fysisk inaktivitet” upp på förstaplatsen. Nya larmrapporter har duggat tätt den senaste månaden i medicinska tidskrifter och har till och med sänt chockvågor i fetmaepidemins USA. Myndigheterna aviserar nu stora summor till reklamkampanjer för att få konsumenterna att ändra attityd. 30-åriga kriget är över, mat- och snabbmatsindustrin går till reträtt och vill nu på olika sätt ta sitt ansvar. Men det tar tid att vända en supertankers framfart och problemen kommer säkerligen att bli än större innan en förbättring kan skönjas. Läget i Sverige är ännu inte lika katastrofalt som i USA. Redan nu har vi dock – som övriga Europa – enorma problem med skenande sjukhuskostnader. En del av ett företags varumärke är etik, värderingar och samhällsnytta. Livsmedelsindustrin, detaljistkedjor och restauranger behöver knappast fundera över vilka samhälleliga projekt man skall satsa på. Det är bara att utgå från sina egna produkter och sin marknadsföring. Många gånger blir jag bedrövad när jag ser på utbudsannonseringen – skräpmaten dominerar stort!! Utmana konsumenterna! Inte alltid ge konsumenten vad den vill ha för stunden, hjälp istället på ett trevligt sätt till smartare val. Alla relationer – även kundrelationer – bygger på ärlighet och förtroende. När ett företag är proaktivt och ligger steget före, DÅ stärks varumärket. Fortsätter man som om ingenting hänt och bara reagerar när krafterna, som nu i USA, blir för starka stärks knappast varumärket. Tvärtom. Mats Wallin Vd Ymer Reklambyrå

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094