23948sdkhjf

Handeln ratar småstäder

NY RAPPORT: De större kedjorna ratar orter med färre än 30 000 invånare och söker sig hellre utomlands för att expandera. Det framgår av en ny rapport från Hui.

Handelns utredningsinstitut, Hui, har i en rapport som publiceras om någon vecka undersökt ett 30-tal butikskedjor i Sverige. En av slutsatserna är att kedjorna undviker orter utan positiv befolkningsutveckling och mindre orter till förmån för utlandsexpansion. - Dessutom följs de åt eftersom de i stort har samma strategi för etablering, säger Huis vd Fredrik Bergström till Svenska Dagbladet. Enligt rapporten leder kedjornas etableringsstrategi till två saker: Dels får köpcentrum över hela landet ett nära identiskt utbud, och dels koncentreras handeln till vissa orter på bekostnad av andra. Utvecklingen är liknande i övriga Europa och konkurrensen mellan svenska och utländska kedjor ökar ständigt. Både inom Sverige och utomlands, skriver Svenska Dagbladet som tagit del av rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063