23948sdkhjf

Handeln bäst på franchising

Franchising är en snabbt växande företagsform i Sverige. Och bäst har konceptet lyckats inom detaljhandeln visar en rapport från Handelns utredningsinstitut, HUI.

– För många handelsföretag är franchising ett billigt sätt att expandera, säger Jonas Arnberg på HUI som har gjort utredningen på uppdrag av Svenska franchiseföreningen och Svensk Handel. För att växa kan ett företag låna pengar på banken eller välja att gå till börsen. – Ett tredje alternativ är att starta franchiseverksamhet. Genom att hyra ut sitt affärskoncept till en egen företagare kan franchisegivaren expandera sitt varumärke på ett mindre kostsamt sätt, säger Jonas Arnberg. Hyr färdigt koncept För franchisetagaren som hyr det färdiga affärskonceptet finns också pengar att tjäna. Det är enklare att nå ut till kunder med ett redan etablerat varumärke. – Franchisegivarna upplever de här företagsledarna som mycket engagerade. De sköter sig själva på många sätt och har ett tydligt driv eftersom de får ta del av lönsamheten. Men det finns också nackdelar för båda parter. Affärskonceptet kan spreta inom en franchisekedja, men likaväl kan franchisetagaren känna sig styrd. I HUI:s studie har ett hundratal franchisebolag deltagit. Rapporten visar att det är vanligt att franchisetagaren skriver på ett avtal på fyra–fem år. Ofta betalar franchiseföretagaren både en startavgift och en löpande avgift. – Inträdesavgiften är i genomsnitt 116 000 kronor och den löpande avgiften ligger ofta under tio procent av omsättningen. Franchise som företagsform har varit etablerat i Sverige sedan många decennier. Men den stora ökningen har skett under de senaste åren. 39 procent av de tillfrågade franchiseföretagen har startats efter 1997. – Effektiviseringar och rationaliseringar under 1990-talet har inneburit att man börjat leta alternativa sätt att driva sitt företag, konstaterar Jonas Arnberg. – Hittills i Sverige har konceptet lyckats bäst inom detaljhandeln. De 5 största franchiseföretagen inom handeln Bolag/Antal enheter: JC/217 Svenska Pressbyrån /160 Elkedjan /156 Färgtema /132 Gröna Konsum /122 Det finns cirka 300 franchisingsystem i landet. Företagen omsätter cirka 80 miljarder kronor, inkluderar 10 000 butiker och sysselsätter cirka 100 000 anställda.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078